دسترسی به دوره مهندس مالکی کلیک کنید

دسته بندی: شناخت زعفران
هر آنچه باید راجع به انواع زعفران در بازار ایران بدانید!

منتشر شده توسط فاطمه درویشی ایوری در می 28, 2022

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

انواع زعفران چیست؟ چه نوع زعفرانی باید بخرم؟ احتمالاً این سوالیه که خیلی از شماها از خودش پرسیده. شاید هم خیلی ها این سوال رو از شما پرسیده باشند. حتی ممکنه شما از اون دسته ای باشید که تا همین الان نمی دونسته زعفران انواع هم داره و میشه از نظر کیفیت دسته بندی اش کرد. تو این مقاله از سایت زعفروش، ما قصد داریم شما رو با انواع زعفران در بازار ایران و تفاوت آنها آشنا کنیم و ببینیم هر کدوم چه ویژگی هایی­ دارند. بنابراین، ازتون می خوایم که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

نحوه دسته بندی انواع زعفران

انواع زعفران صادراتی ایران رو بر اساس معیارهای متفاوتی می­شه دسته بندی کرد. مثلا، از قرن چهاردهم که مهاجران غربی و تجار شرقی، زعفران رو از آسیا به اروپا بردند، دسته بندی هایی با عنوان زعفران ایرانی، عربی و… درست شد. اما خب می­ دونیم که این معیار جغرافیا دست کم الان برای ما کاربرد نداره. به جاش، ما براساس نحوه فراوری (کاشتن، پاک کردن، خشک کردن و …) زعفران رو در ایران به انواع مختلفی تقسیم می کنیم که احتمالا شما با چندتاش آشنایی دارید. مثلا، ممکنه توی پیج اینستاگرام زعفروش شنیده باشید که ما به یه نفر پیشنهاد کردیم زعفران دخترپیچ بگیره و به یکی دیگه پیشنهاد کردیم سرگل؛ به یه سری­ از مخاطبان هم گفتیم شما بهتره زعفران نگین بگیری. اینا دسته­ بندی های مختلف یا در واقع همون انواع محصولات زعفران هستند.

راستی، اگر پیج ما رو دنبال نمی کنی، همین الان اینجا کلیک کن و ما رو فالو کن. با کلی پست و استوری آموزشی منتظرتیم.

خب، با این مقدمه بیایید سراغ انواع زعفران و تفاوت آنها بریم و یکی یکی باهاشون آشنا بشیم.

انواع زعفران و تفاوت آنها

به طور کلی، می تونیم این شکلی بگیم که ما ۵ مدل زعفران معروف توی ایران داریم که عبارتند از:

  • زعفران نگین
  • زعفران سرگل
  • زعفران پوشال
  • دخترپیچ (یا زعفران دسته)
  • زعفران ریشه

هر کدوم از این انواع زعفرا­ن ها خودشون هم می تونند دسته بندی های مختلفی داشته باشند که به اون ها هم خواهیم پرداخت. به این ترتیب بیایید از زعفران نگین که بهترین و باکیفیت ترین زعفران ایران و یکی از بهترین زعفران های دنیاست شروع کنیم.

زعفران نگین

زعفران نگین یا Negin Saffron زعفرانیه که فقط اون قسمت های قرمز رنگ کلاله زعفران رو داره و هیچ زردی یا سفیدی ه­ایی (یا مثلا فرخوردگی و به هم چسبیدگی) رو نمی­شه توش دید. نگین بهترین نوع زعفران ایرانه. همزمان گران ترین نوع زعفران هم هست. این مدل زعفران از نظر فیزیکی خیلی حجیم به نظر می­اد و از نظر قیافه هم بسیار زیباست. خاصیت رنگ دهی فوق العاده ای داره و عطر و بوش هم بی نظیره. زعفران نگین بهترین زعفران ایرانه و یکی از انواع زعفران صادراتی هست که در خارج از کشور هم هواداران پروپاقرص زیادی برای خودش دست و پا کرده. البته شاید این «بهترین» بودن فقط به خاطر شکیل بودنش باشه! یعنی اگر از این شکیل بودن و بگذریم، شاید در رنگ دهی و عطر و تفاوت چندانی با زعفران پوشال نداشته باشه. حالا تو بخش زعفران پوشال بیشتر راجع به این مورد توضیح می دم.

خود زعفران نگین هم انواع مختلفی داره. مثلاً زعفران سوپرنگین بهترین نوعش محسوب میشه. زعفران نگین درجه دو هم داریم که همونطور که از اسمش پیداست، نه خیلی بده و نه خیلی خوب، یعنی کیفیتش متوسط رو به بالاست یه جورایی. یه نوع دیگه هم داریم که بهش می­گن زعفران شبه نگینی؛ این یکی کیفیت خیلی چشم­گیری نداره اما قیمت خوب، چرا.

زعفران نگین از انواع زعفران صادراتی
زعفران نگین از انواع زعفران صادراتی

۲. زعفران سرگل

زعفران سرگل یا Sargol Saffron یا All Red زعفرانیه که زرد رنگی یا همون ریشه زعفران توش دیده نمی­شه. درواقع باید اینطور بگیم که زعفران سرگل، فقط بخش کلاله زعفران یا رشته ­هاست که به صورت جدا­جدا عرضه می­شه. درصد کروسين و سافرانال این زعفران بسیار بالاست و برای همین مصرفش توی حوزه­ های درمان و خوراک و… خیلی زیاده.

شاید اینجا این سوال براتون پیش بیاد که فرق زعفران سرگل با زعفران نگین چیه؟ در پاسخ باید اینطور بگیم که رشته ­های زعفران سرگل کوتاه تر هستند و این زعفران رو ما به عنوان زعفران تاجر می دونیم.

فراموش نکنید که تقلب توی زعفران سرگل به شدت زیاده! و به همین دلیل ما توی زعفروش اصلا پیشنهادش نمی کنیم و فروشش رو هم نداریم.

تصویر زعفران سرگل
تصویر زعفران سرگل

۳. زعفران پوشال

زعفران پوشال یا Pushal Saffron از انواع زعفران های ایرانی در بازار هست که یه خرده زعفران زردرنگ هم با خودش داره (یادتون باشه این که زردرنگی داره، به این معنا نیست که زعفران پوشال زعفران بدیه! این زردرنگی محصول شیوه خشک کردن زعفران هست و همین. یعنی اصلا اینطور براتون بگم که این اصل زعفران کشاورزه). درواقع، زعفران پوشال کلاله قرمز رنگ داره و مقداری خامه (مابین ۳ تا ۵ میلیمتر) هم بهش متصله که همین باعث شده خیلی از مردم بهش اعتماد بیشتری داشته باشند. حالا چرا اعتماد بیشتر؟ چون وقتی کلاله به خامه متصله، اینجوری احتمال تقلب در زعفران پایین میاد و تشخیص اصل بودن و تقلبی نبودن زعفران هم آسون تره. اگه براتون سواله که چه شکلی میشه زعفران اصل رو از زعفران تقلبی تمیز داد، یه سر به مقاله «چگونه زعفران تقلبی را تشخیص دهیم؟» بزنید. تا یادمون نرفته اینم بگیم که این نوع زعفران، رنگ خیلی زیبایی داره و در مقایسه با زعفران دخترپیچ، برای مثال، رنگ دهی بهتری هم داره.

خب اینجا تا فرصت هست راجع به تفاوت زعفران نگین و پوشال هم براتون بگم. و در حقیقت زعفران پوشال، همان زعفران اصلی کشاورزه. در حقیقت این زعفران از سمت کشاورز به کارگاه داده می شه و بر اساس الک زنی که اونجا باهاش انجام می دن، بعدتر به صورت مثلاً نگین می آد بیرون. یه جور دیگه با مثال بگم. اینجور در نظر بگیرید که اگر شما یک کیلو زعفران پوشال داشته باشید و یک کلیو زعفران نگین، تفاوتشون اینه که سفیدی های زعفران پوشال 50 گرم بیشترن. همین.

زعفران پوشال از انواع زعفران ایرانی
زعفران پوشال با خصلت رنگی دهی بالا

۴. زعفران دخترپیچ

زعفران دخترپیچ یا Bunch Saffron همون رشته کامل زعفرانه و هیچگونه تغییری توی محصول برداشت شده از مزارع ایجاد نکردند. این نوع زعفران ایرانی هرچند ممکنه رنک دهی اش به اندازه سایر انواع زعفران های صادراتی نباشه (نهایتاً بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ واحد)، اما از اونجایی که خامه همراهشه، عطر فوق العاده ای داره که واقعاً بعد از استشمامش آدم رو مدهوش می­ کنه.
اصلا روایت داریم اونجا که سعدی می­گه: «نه گوش فهم بماند نه هوش استفهام»، قضیه اینه که دخترپبج بو کرده. 🙂

یه نکته ای هم اینجا بگم. تو خیلی از سایت ها گفته شده که مزیتی که زعفران دخترپیچ در مقایسه با دیگر زعفران ها داره اینه که چون توش خامه داره، هیچ فروشنده ای هیچ طوره نمی تونه توش تقلب کنه و اصالتش تضمین شده است. خب، باید بهتون بگم که اصلاً اینطور نیست. به کرات پیش اومده که خود ما خرید انجام دادیم و فروشنده لابلای دسته ای که به ما داده می شود، به سری از کلاله ها رو زده. یعنی چکار کرده؟ یعنی یه خرده بالای دسته رو فشار می ده و کلاله ها میریزین. و خب می دونیم که هر چی کلاله ها رو بیشتر بزنن، به این معناست ما ما حجم بیشتری ریشه و خامه داریم و این یعنی ضرر بیشتر. درواقع، توصیه ما اصلا اینه که حین خرید دختر پیچ تا جایی که می تونید حواستون رو جمع کنید.

مزیت اصلی دختر پیچ اما چیه؟ اینه که تمام خواصی که می تونید برای زعفران متصور بشید رو همگی یه جا می ­تونید توی دخترپیچ پیدا کنید؛ پر از آنتی اکسیدانه، ایمنی بدن رو افزایش می­ده، کارتنوئید و کائمفرول فراوان داره که هم باعث می­شه حسابی انرژی بهتون بده و هم خطر ابتلا به بیماری های قلبی – عروقی رو کاهش می­ده. مهم تر از همه اینا، بسیار در کاهش درد قاعدگی با زعفران تأثیر داره و تقریباً با هیچ دارویی تداخل نداره و خانوم های عزیز می تونند ازش با خیال راحت برای کاهش درد استفاده کنند.

تصویر زعفران دخترپیچ
زعفران دخترپیچ از معروف ترین انواع زعفران ایرانی

۵. زعفران ریشه

قسمت سفید رنگ انتهای کلاله زعفران رو بهش می­ گیم ریشه زعفران. این بخش خواص همه بخش­ های قرمزرنگ رو داره؛ اما از اونجا که رنگ دهی نداره، هم موارد مصرف و هم قیمتش به نسبت سایر انواع زعفران در بازار خیلی کمتره. درواقع بذارید اینطوری بگیم که اگر فقط محض مصارف درمانی می ­خواید از زعفران استفاده کنید، زعفران ریشه یه انتخاب خیلی مقرون به صرفه است.

تصویر زعفران ریشه
زعفران ریشه از انواع پرخاصیت زعفران ایرانی

جمع بندی و توصیه زعفروش

تو این مقاله از زعفروش به معرفی انواع زعفران صادراتی در بازار ایران پرداختیم و همونطور که تا اینجا دیدیم می­شه انواع زعفران در ایران رو  با معیارهای متفاوتی دسته بندی کرد و به این ترتیب، ۵ نوع زعفران ایرانی در بازار خواهیم داشت: زعفران نگین، سرگل، پوشال، دخترپیچ و ریشه. حالا توصیه زعفروش به شما چیه؟

اگر می خواید زعفران هدیه بدید، زعفران نگین ببرید چون ظاهر شکیلی داره. اگر برای مصرف خودتون و خونه تون می خواید، توصیه ما اینه که از زعفران های دیگه به جز سرگل استفاده کنید. یعنی از زعفران دخترپیچ و پوشال و حتی ریشه استفاده کنید چونکه زعفران های کشاورزن و اقتصادی ترن. سرگل اما زعفران تاجره و باید خیلی خیلی خیلی دقت کنید توی خریدش.

خب مقاله ما اینجا تموم شد. اگه تجربه استفاده از هر کدوم این زعفران ها رو دارید، در قسمت نظرات پایین صفحه با ما مطرح کنید.

آیا این صفحه برای شما مفید بود؟

امتیاز 4.00 از 4 رای

0 دیدگاه برای این مقاله

دیدگاهی وجود ندارد
نظرتان را بنویسید