دسترسی به دوره مهندس مالکی کلیک کنید

دسته بندی: آشپزی با زعفران
دستور پخت مسقطی زعفرانی

منتشر شده توسط فاطمه درویشی ایوری در مارس 18, 2020

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

مسقطی یکی از اون شیرینیای محبوب و خوشمزه ای اس که سوغات خیلی از شهرای ایران مثل شیراز، لار، سیرجان، بندر عباس و … به حساب میاد.

مسقطی در واقع یجور حوا اس که تاریخچش بر می گرده به شهر مسقط در کشور عمان. البته مسقطی امروزی با اون حلوای عمانی که سال ها پیش وارد ایران شده فرق های زیادی پیدا کرده، مثلا هل و گلاب بهش اضافه شده و غیره.

خبر خوبی که زعفروش براتون آورده اینه که مسقطی زعفرانی، با عطر و طعم دلنشینش میتونه شیرینی خونگیتون باشه! ینی شما تو آشپزخونۀ خودتون مسقطی بپزین و نوش جان کنید.

مواد لازم برای تهیۀ مسقطی زعفرانی

(این مواد برای تعداد افراد بالای 5 نفر گفته شده، اگه کمترش رو می خواین با رعایت تناسب همۀ مواد رو کم کنید.)

  1. گلاب: نصف پیمانه
  2. شکر: 2 پیمانه
  3. نشاسته: دو سوم پیمانه
  4. روغن مایع یا کره: نصف پیمانه
  5. زعفران دم کرده : نصف استکان (خوش رنگ ترین جای داستان این جا است.)
  6. خلال بادوم: ثلث پیمانه
  7. آب سرد: 4 پیمانه
  8. مقداری پودر پسته و هر چیز دیگه ای که خودتون دوس دارین برای تزئین مسقطی زعفرانی
  9. هل: به میزان لازم

طرز تهیه ی مسقطی زعفرانی خونگی

تو مرحله اول باید آب و شکر و روغن مایع رو روی شعلۀ حرارت بگذارید و به هم بزنید تا شکر توی آب حل بشه و به جوش برسه. بعدش باید نشاسته رو هم اضافه کنید. البته اینجا یه فوت لازمه (ازون فوت کوزه گریاش) قبل اینکه نشاسته رو اضافه کنید بگذارید 10 دقیق ای خیس بخوره و بعدم یک پیمانه از آب بریزید باهاش خوب همش بزنید و از صافی رد کنید. بعد این محلول رو به آب و شکر و روغن اضافه کنید. همش بزنید تا غلیظ شه.

حالا شعله رو کم کنید و به مواد 2 ساعت وقت بدید تا حرارت بخورند. سعی کنید چند دقیقه یکبار بهش سر بزنید و همش بزنید، هم زدن تو پخت مسقطی زعفرانی خیلی میتونه به کیفیت کمک کنه. بعد این دوساعت هل رو اضافه کنید و باز هم بگذارید 2 ساعت دیگه بمونه تا غلیظ تر شه.

بعد این دو ساعت دومی، وقت اضافه کردن بقیه مواد رسیده یعنی گلاب و خلال بادوم و زعفران دم کرده! (همه مراحل یک طرف این آخریش هم یک طرف، چه عطر و بویی بپیچه تو فضای خونه، از رنگش که دیگه نگم برات!)

چند دقیقه که گذشت و حس کردین مسقطیتون جا افتاده (مثلا 5 دقیقه) کارتون تقریبا تموم شده. یک سینی یا ظرف لبه دار که تهش نسبتا وسیع و پهن باشه بردارین، کفش رو چرب کنید و مواد رو روش بریزید. صبر کنید یکم خودشو بگیره. پودر پسته و مواد دیگه ای که برای تزئین دارین رو هر جور میلتونه روش بریزید. بگذارید خوب خوب سرد شه. حالا وقت برش زدنه، برش بزنید و نوش جان کنید!

آیا این صفحه برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00 از 1 رای

0 دیدگاه برای این مقاله

دیدگاهی وجود ندارد
نظرتان را بنویسید