دسترسی به دوره مهندس مالکی کلیک کنید

دسته بندی: آشپزی با زعفران
دستور پخت نان زعفرانی

منتشر شده توسط فاطمه درویشی ایوری در فوریه 26, 2020

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

نون یکی از مهم ترین اعضای سفرۀ ما ایرانی ها است، انواع و اقسام نون رو میشه تو شهر های مختلف پیدا کرد مثل نون بربری، تافتون، سنگک و غیره.

حتی شهر های مختلف هم نون های محلی مخصوص خودشون رو دارن مادۀ اصلی نون آرده ( حالا میتونه آرد جو باشه یا گندم یا خیلی چیزای دیگه) مواد دیگه ای هم میتونن به خمیرش اضافه بشن تا اونو خوشمزه تر و خوش عطر تر کنن در این مورد زعفروش براتون یک پیشنهاد داره : نون زعفرونی!

قبلا هم درباره روش های پخت و طرز تهیه سایر دسر هایی که با زعفرون میشه اونها رو درست کرد با هم حرف زدیم، لیست اش رو این پایین می تونید ببیند.

طرز تهیه بستنی زعفرانی خانگی
دستور پخت پودینگ نشاسته زعفرانی
دستور پخت موس زعفران و عسل
طرز تهیه سوهان زعفرانی خانگی
دستور پخت مسقطی زعفرانی
دستور پخت نان زعفرانی
طرز تهیه ی کاچی زعفرانی
دستور پخت شله زرد
طرز تهیه فرنی زعفرونی
دستور پخت شیرینی پسته ای زعفرانی


مواد لازم پخت نون زعفرونی (برای 24 تکه)

  1. زعفران ساییده شده: ۱/۴ قاشق چای خوری
  2. خمیر مایه فوری: ۴ قاشق غذا خوری، ۵۰ گرم
  3. نمک: ۱/۳ قاشق چای خوری
  4. تخم مرغ: 2عدد
  5. شکر: ۳/۴ پیمانه
  6. ارد: ۷۰۰ گرم، ۶ پیمانه + نیم پیمانه
  7. کره : ۱۵۰ گرم
  8. شیر :۱و ۱/۴ لیوان
  9. کشمش

طرز پخت نون زعفرونی

برای پخت نون زعفرونی ابتدا شیر رو تو یک ظرف بریزید و روی حرارت بگذارید تا ولرم شه. البته اگه به جوش هم بیاد اشکالی نداره.

بعد زعفرونی رو که ساییده اید بهش اضافه کنید. حالا این محلول رو یکم هم بزنید تا شیر زرد رنگ بشه، بعد کره را به چند قطعه تقسیم کنید و تکه های کره رو یکی یکی داخل شیر داغ بریزید تا ذوب بشن بعد از آب شدن کره ها باید شیر رو از حرارت بردارید و منتظر بشید تا دوباره ولرم شود.
یک ظرف دیگه بردارید و توش یکم شکر بریزید و شیر و مواد دیگه (به جز یک تخم مرغ و 2 قاشق شیر) رو به اون اضافه کنید و حدود ده دقیقه هم بزنید تا خمیر یک نواختی شکل بگیره؛ اگر مایه چسبناک بود آردش رو بیشتر کنید تا خمیرتون از حالت چسبناکش در بیاد.
بعد از این که خمیر عمل اومد روش رو بپوشونید و 30 دقیقه بگذاریدش یک جای گرم بعد این نیم ساعت خمیر رو پهن کنید و به قطعات مساوی تقسیمش کنید (با مقدار خمیر گفته شده تو این متن، 24 تکه) تکه ها را با غلطوندن تو دستتون گرد کنید و روشون سلفون بکشید؛ بعد یکی یکی گلوله ها رو بردارید، بکشید تا حدود 30 سانتی متر بشن و بعد اون ها رو رول کنید.
حالا وقتشه که اون 2 قاشق شیر با یک تخم مرغی که نگه داشته بودید رو به هم بزنید و با برس روی نون هاتون بمالید آخر کار هم به مدت 7 دقیقه نون های زعفرونیتون رو بگذارید توی فر، با درجه 450 فارنهایت تا طلایی بشن. نون زعفرونی حاضره، نوش جان!
اگه شما روش های دیگه ای برای پختن نون زعفرونی دارید، یا هر ایده ای در مورد رول کردن نون ها، تزئینشون، مواد دیگه که اضافه کنیم و غیره، بی خبرمون نذارین. زعفروش سراپا گوشه.

همین پایین روش خاص خودتون رو بهمون بگید!

آیا این صفحه برای شما مفید بود؟

امتیاز 3.33 از 2 رای

0 دیدگاه برای این مقاله

دیدگاهی وجود ندارد
نظرتان را بنویسید