چند وقت پیش، از طریق دو تا از دوست هام که پرستار هستن، و کوله گردی می کنن با چند مشتری خارج از ایران آشنا شدم، که یکی از آنها در ترکیه بود و تمایل به تجارت زعفران داشت، ایشون برای من یکسری فایل فرستادن که یکی از اون فایل ها این بود، من اون رو ترجمه کردم و در سایت زعفروش گذاشتم.
بینش عملی بازار “زعفران” ارگانیک
زعفران ایرانی در اروپا
بر اساس گزارش های منتشر شده توسط Netherland’s CBI و آلمان IPB ، بازار گیاهان و ادویه های طبیعی در اروپا به شدت در حال افزایش است. از آنجا که گیاهان و ادویه جات طبیعی به عنوان راهی برای زندگی سالم در نظر گرفته می شوند ، تقاضا برای این محصولات در سال های اخیر به عنوان راهی برای زندگی سالم جایگزین افزایش یافته است. به دلیل شرایط نامساعد آب و هوایی اروپا ، بیشتر ادویه ها و گیاهان از کشورهای غیر اروپایی وارد می شوند.
اروپا 35 درصد از بازار جهانی زعفران را در اختیار دارد. تقاضای زعفران از مصرف کنندگان اتحادیه اروپا در پنج سال گذشته به شدت افزایش یافته است ، زیرا این مورد برای بسیاری دیگر از مواد طبیعی یکسان است.
با این حال ، طبق آمار مرکز تجارت بین الملل ، سهم ایران در بازار زعفران اروپا در دهه گذشته در حال کاهش است.
- تعریف محصول
زعفران ادویه ای به رنگ قرمز است که از گل های crocus sativus گرفته شده است. این گیاه بومی ایران باستان است و امروزه هنوز زعفران بیشتر در آنجا رشد می کند. با این حال ، مزارع زعفران در طول تاریخ در سراسر جهان پخش شده است. یونان ، اسپانیا ، آناتولی ، آفریقای شمالی و هند از دیگر مناطق تولید زعفران است.
کلاله های زعفران به رنگ های طلایی و مایل به قرمز هستند. قسمت قرمز رنگ کلاله های برداشت شده پس از خشک شدن به عنوان ادویه برای طعم دادن به غذاها و ظروف یا به عنوان رنگ برای رنگ آمیزی محصولات مانند پارچه استفاده می شود. این ماده به دلیل داشتن رایحه قوی ، عجیب و غریب و طعم تلخ آن ماده مهمی است.
کلاله های زعفران در آشپزی در سراسر جهان و همچنین در صنایع غذایی ، دارویی ، پوشاک و لوازم آرایشی استفاده می شود.
تولید و حفاظت و استاندارد سازی
گلهای زعفران استریل هستند بنابراین باید آنها را با کاشت پیازهایی که برای مدت 4 تا 5 سال تولید می شوند تکثیر کرد. گلهای زعفران هر ساله در اکتبر-نوامبر شکوفا می شوند ، بنابراین باید صبح زود دست آنها را بچینید و سپس در سبد قرار دهید. سپس کلاله ها را در دمای گرم جدا کرده و برشته می کنیم. هنگامی که رشته های زعفران را پیدا کردید ، آنها باید روی آسیاب صافی آسیاب شوند تا در صورت درخواست پودر زعفران ، اندازه ذرات مورد نظر را بدست آورند.
ویژگی های اصلی زعفران( مشخصات فنی )
نام گیاه شناسی Crocus Sativus
کد HS 091020
توصیف ارگانولپتیک عطر و طعم ترش ، خاص زعفران
الیاف قرمز یا پودر قرمز را در هنگام آسیاب شدن نگاه کنید
بسته بندی ظروف پلاستیکی ، شیشه های شیشه ، قوطی ها
حلالیت در محلول شدن در آب ، به رنگ زرد در می آید
تاریخ انقضا 4 سال از تاریخ بسته بندی
وزن خالص 0.5 گرم ، 0.75 گرم ، 1 گرم ، 2 گرم ، 4 گرم ، 8 گرم ، 10 گرم تا بسته های 1 کیلوگرمی
قالب تعداد قطعات YY / _ _ _ _ (چهار عدد معادل شماره تولید)
گل پاییز
حفاظت را در دمای اتاق و در جای خشک نگه دارید
استاندارد کیفیت ISO 3632
مشخصات محصول زعفران
- مشخصات محصول
2.1 کیفیت
کیفیت محصول گیاهان و ادویه هایی که باید به اروپا صادر شوند توسط انجمن ادویه جات اروپا (ESA) در سند حداقل کیفیت منتشر شده است. این سند از نظر کیفیت مورد نیاز برای صادرکنندگان ادویه راهنمایی است. این سند شامل الزامات قانونی و همچنین پارامترهای شیمیایی و فیزیکی است. زعفران باید موارد زیر را رعایت کند:
● خاکستر: حداکثر 8
Ash خاکستر نامحلول در اسید: حداکثر 1
● رطوبت: حداکثر 12
در اتحادیه اروپا فروخته شود.
ملاحظات برای اقدام
درجه بندی در کشور تولیدکننده انجام می شود ، اما برای ارائه دید بهتر در مورد این موضوع ، زعفران را می توان بر اساس استاندارد ISO 3632 نیز ارزیابی کرد که دستورالعمل های کلی در مورد درجه بندی ، دست زدن و بسته بندی زعفران را ارائه می دهد. به خاطر داشته باشید که اکثر خریداران اروپایی ممکن است استانداردهای کیفیت بالاتری داشته باشند. از تامین کننده خود کیفیت مورد نیاز خود را بخواهید ، زیرا پرداختن به مشکلات کیفیت راهی عالی برای ارزش افزوده است و برای بستن معاملات لازم است مطابق با تنظیمات خریداران خود باشید.
2.2. برچسب زدن
در برچسب زعفران موارد زیر لازم است:
● نام محصول
● جزئیات تولید کننده (نام و آدرس)
● شماره دسته
● تاریخ ساخت
● درجه محصول
… کشور تولید کننده
● تاریخ برداشت (ماه سال)
● وزن خالص
● هر اطلاعات صادر کننده و وارد کننده اطلاعات ممکن است نیاز داشته باشد: کد بار ، تولید کننده و یا بسته بندی
● هرگونه اطلاعات اضافی که می تواند برای ردیابی محصول به اصل آن استفاده شود.
آمار تجارت زعفران
- آمار تجارت زعفران
3.1 آمار تجارت دهه گذشته تجارت زعفران بین ایران و اتحادیه اروپا ثابت نیست و همیشه پارگی و نوسانات شدید از همه جنبه ها مانند بازیگران ، ارزش ها یا مقادیر وجود دارد. جدول زیر ارزش واردات سالانه کشورهای اتحادیه اروپا از ایران را نشان می دهد.
اگرچه زعفران ایران در سالهای اخیر در لیست روند نیست ، اما طبق گفته یوروستات “در سال 2019 واردات زعفران خارج از اتحادیه اروپا (518 تن) در مقایسه با 2012 (85 تن) بیش از 5 برابر افزایش یافته است”
اگرچه برای یافتن این نوسانات به تجزیه و تحلیل عمیق نیاز است ، لیستی از مشکلات کلی را می توان به صورت زیر ذکر کرد:
- ایران به خوبی در نظم اقتصادی و مالی جهانی ادغام نشده است كه باعث شكننده شدن این ارتباطات می شود.
- صادرکنندگان ایرانی اشتیاق چندانی ندارند و این امر باعث از بین رفتن اتصالات می شود.
- به عنوان یک محصول لوکس ، مصرف زعفران بسیار تحت تأثیر امواج اقتصادی قرار دارد.
4- ورود زعفران تقلبی یا نامرغوب به بازار اروپا ایجاد تردید در مصرف کنندگان می کند.
5- عدم وجود ادغام در زنجیره تأمین که توزیع صاف محصول را غیرفعال می کند. 3.2 کشورهای احتمالی صادرات
نقشه پتانسیل صادرات ITC تجزیه و تحلیل آینده نگر درباره صادرات بالقوه را ارائه می دهد. جدول زیر صادرات بالقوه زعفران به بازارهای اتحادیه اروپا توسط کشورها را نشان می دهد.
صادرات نقشه بالقوه اروپا به قیمت 091020 به دلار آمریکا
پتانسیل صادرات بالقوه صادرات کشور پتانسیل صادراتی دست نخورده
اسپانیا 84.7 میلیون 57.3 میلیون 28.5 میلیون
ایتالیا 22.2 میلیون 15.3 میلیون 8.3 میلیون
فرانسه 18.0 میلیون 11.8 میلیون 10.5 میلیون
سوئد 13.9 میلیون 8.9 میلیون 5.7 میلیون
آلمان 8.9 میلیون 6.0 میلیون 4.0 میلیون
انگلستان 7.9 میلیون 5.2 میلیون 3.7 میلیون
سوئیس 6.9 میلیون 4.5 میلیون 2.9 میلیون
پرتغال 4.5 میلیون 3.4 میلیون 3.4 میلیون
هلند 3.2 میلیون 2.1 میلیون 2.4 میلیون
بلژیک 3.2 میلیون 2.1 میلیون 1.5 میلیون
لهستان 2.1 میلیون 1.3 میلیون 1.7 میلیون
استرالیا 1.4 میلیون 921 کیلوگرم 740 کیلوگرم
ایرلند 936 کیلوگرم 683 کیلوگرم 847 کیلوگرم
دانمارک 566.2 کیلوگرم 372.6 کیلوگرم 250.3 کیلوگرم
جمهوری چک 460.5 کیلوگرم
311.8 کیلوگرم 284.5 کیلوگرم
در زیر کشورهایی با پتانسیل های بالای صادرات زعفران نشان داده شده است. اسپانیا ، ایتالیا و فرانسه واردکنندگان تولید کننده در بالای لیست هستند. از طرف دیگر ، سه کشور بعدی زعفران کشت نمی کنند. آنها کاملاً به منابع خارجی بستگی دارند. بنابراین انتظار می رود در این بازارها رقابت شدیدتر باشد در حالی که تقاضا کمتر است.
3.3 داده های قیمت براساس کشور
با توجه به تنوع قیمت و منبع ، پایگاه های داده آماری قیمت متفاوتی را برای همان محصول ارائه می دهند. برای به دست آوردن یک ارزیابی جامع تر ، داده های جمع آوری شده از پایگاه های مختلف با هم نشان داده می شوند.
0
0
رای ها
رای من به مقاله