دسترسی به دوره مهندس مالکی کلیک کنید

دسته بندی: آموزش کشت زعفران
نحوه کاشت زعفران در زمین کشاورزی + فیلم آموزشی

منتشر شده توسط فاطمه درویشی ایوری در سپتامبر 23, 2020

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

برای کاشت زعفران در زمین کشاورزی، لازمه چه اطلاعاتی داشته باشیم و به چه نکاتی دقت کنیم؟ قراره تو این مقاله، راجع به صفر تا صد این موضوع با هم حرف بزنیم. از خرید صحیح پیاز زعفرون بگیر تا آب و هوای مناسب کاشت زعفران و خاک مناسب و کاشت پیازها و غیره و غیره تا اون لحظه ای که گل‌های زیبا رو برداشت میکیند و از ثمره ی کارتون کلی لذت می برید.

پیش از ورود به این بحث، ازتون دعوت می‌کنم فیلم کاشتن زعفران خونواده من رو ببینید تا با یک مثال عینی و تصویری، صحبت رو آغاز کرده باشیم. البته، برای بعضی ها ممکنه کیفیت فیلم آموزش کاشت زعفران در زمین کشاورزی پایین باشه، چون در آپارات آپلود شده. به همین دلیل، سعی کردیم تمام نکاتی که در ویدئو وجود دارن رو در متن هم بگنجونیم 🙂

گیاه زعفران

پیش از بررسی نحوه کاشت زعفران در زمین، بیایید خصوصیات و اوصاف گیاه زعفران رو یه بار دوره کنیم. ( دقت دارید که این مقاله برای آموزش کاشت زعفران در زمین کشاورزی نوشته شده. پس اگه هدفتون کاشت زعفران در منزل و گلدان و باغچه ست، همینجا برگردید و برید سراغ مقاله درستش که اونجا هم کلی اطاعات خوب براتون گذاشتیم. یه مقاله هم در مورد صفر تا صد کاشت زعفران داریم. ) زعفران گیاهیه از تيره زنبقیان، سرده زعفران که خواص دارویی زیادی داره، به خاطر رنگ و بوش تو آشپزی ماده محبوبی به شمار می ره.

ارتفاع زعفران ده تا سی سانتی متره(از پیاز تا ساقه و گل اش) و یه گیاه 7-10 ساله است. چندتا برگ بلند و باریک از وسط پیازش بیرون اومده که از وسط هر کدوم، ساقه گلداری قد علم کرده و روی سر ساقه، دو یا سه تا گل وجود داره.

هر گل شش تا پنج گلبرگ به رنگ بنفش داره، البته ممکنه به رنگ گلی یا ارغوانی هم دیده بشن. گل‌ها ۳ تا پرچم دارن و یک مادگی که به کلاله‌ای سه شاخه به رنگ قرمزِ متمایل به نارنجی منتهی میشه. آخر خامه و کلاله سه شاخه گیاهه که به اسم زعفران شناخته و استفاده میشه. این قسمت خوش بو و یه کوچولو تلخه.

آب و هوای مناسب برای کاشت زعفران

مناطقی که آب و هوای معتدل دارن، یعنی تابستون هاشون گرم و خشکه و زمستون هاشون خیلی سرد نیست (ملایمه)، خاک مناسب برای کشت زعفران در زمین دارن البته توجه کنید که مورد هایی از کشت زعفران هم میشه پیدا کرد که دقیقا طبق اینایی که گفتیم نباشه. چون ممکنه گیاه با محیط سازگار شده باشه. مثلا با این که همدان جزء شهرهای سردسیری ایران محسوب میشه، کشت و زرع زعفران تو همدان خوب جواب میده.

حالا چرا مناطقی با تابستون گرم و خشک، برای کشت زعفرون مناسبن؟ چون پیاز زعفران تابستون ها فعال نیست. دوره بیداریش حدودا از آبان تا اردیبهشته و وقتی تابستون شروع میشه برگ هاش زرد شدن. بعدش می خشکن و پیاز زعفرون به خواب میره.

آماده سازی زمین جهت کشت زعفران

یکی مراحل کاشت زعفران در زمین کشاورزی آماده کردن زمین برای کشت زعفرانه. خاک مناسب برای کاشت زعفران در زمین خاک شنی_رسیه که  یکمی هم آهک داشته باشه.

بهترین زمان شخم زدن زمین کشاورزی برای کاشت زعفران کیه؟ پاییز یا زمستون. البته این شخم باید عمیق باشه پس اگه شرایط مناسب نبود، مثلا دسترسی به تراکتور امکان نداشت میشه شخم زدن زمین رو به آخرای بهار یا اولای تابستون موکول کرد.

 برای کاشت مکانیزه زعفران از پاییز سال قبل از کاشت، زمین رو شخم عمیق می زنن. بعد دوباره تو بهار بعد از تموم شدن بارون های بهاری اون رو شخم متوسط می زنن تا هم سله شکنی بشه و هم زمین از علف های هرز پاک بشه. ( توضیح سله شکنی: بر اثر بارندگی روی خاک، خاکدانه ها و کلوخ ها از هم متلاشی میشن و ذراتشون تو خاک پخش میشه و منافذ خاک که قراره به تبادل هوا کمک کنن، با خاک پر میشن. خلاصه به این ترتیب سطح بالایی خاک سخت و غیرقابل نفوذ میشه. به این سطح سخت، در اصطلاح میگن سله و سله شکنی یعنی همون در هم شکستن سختیِ سطحِ خاک.)

آخرین اقدام برای آماده کردن زمین هم اواسط یا اواخر تابستون انجام میشه. اینطوری که چهل تا هشتاد تن کود حیوانی و دویست کیلوگرم فسفاب آمونیوم تو زمین پخش می کنن تا برای کاشت زعفران آماده بشه.

نحوه کاشت زعفران در زمین کشاورزی

خاک مناسب برای کاشت زعفران

بهترین نوع خاک برای کاشت زعفرون، رسی_شنی است. باید توجه داشته باشید که زعفرون تو خاک شور یا رسی و یا خیلی شنی رشد نمی کنه.

 درمورد میزان اسیدی بودن خاک میشه گفت PH بین هفت و هشت مناسبه. خاک زمینی که قراره زعفرون توش به عمل بیاد باید شیرین و حاصل‌خیز و وجین‌شده باشه. ( توضیح وجین شده: به کندن و پاک کردن زمین از علف های هرز وجین کردن میگن. )

در ضمن یه نکته مهم دیگه هم اینه که زعفرون باید تو زمینی کاشته بشه که چند سال برای کاشت زعفرون استفاده نشده باشه.

زمان مناسب کاشت زعفران در زمین

از اواسط تابستون، یعنی مرداد ماه، میشه دست به کار کاشت زعفرون شد. جالبه بدونید وقتی پیاز زعفران رو تو زمین بکارید، به مدت 5 تا 7 سال و تو بعضی مناطق حتی تا ده سال باقی می مونه و هر سال همون پیاز هست که گل زعفرون رو میده.

نوع و تعداد پیاز زعفران برای کاشت در زمین

تعداد پیاز زعفران برای کاشت در زمین، حدود دو تن غده پیاز زعفران در هر هکتاره. پیاز های زعفران باید درشت، سالم و بدون بیماری و تو یک کلام شاداب باشن. ما قبلا در یک مقاله، مفصل در مورد نکاتی که باید قبل از خرید پیاز زعفران بدونید رو توضیح دادیم. سن این پیاز ها باید از هفت سال بیشتر باشه. پوسته های اضافه و کپه پیاز ها هم باید جدا بشن. ( کپه، به ته پیاز میگن که محل رویش ریشه است. )  قبل از کاشت پیاز ها خوبه اون ها رو سم زدایی کرد. سم های جیوه ای، مثل سرزان، تری تیزان و گرانوزال. مقدار مناسب سم هم، برای هر 100 کیلوگرم پیاز، 300 تا 500 گرمه.

نکته آخر این که باید بعد هفت سال پیاز ها رو از زمین دربیارید، چون عمر پیاز زعفران هفت ساله و بعد از اون، کم کم گیاه ضعیف میشه و پیاز ها پوک میشن. بعد از یکی دو سالم به کلی از بین میرن.

نحوه کاشت پیاز زعفران در زمین کشاورزی

کاشت پیاز زعفران در زمین یه کار گروهیه که براش 4، 5 نفر نیروی کار لازمه. در مورد عمق مناسب کاشت پیاز زعفران در همین حد بگم که باید تو زمستون از سرما و یخبندون، تو تابستونم از گرمازدگی و بقیه تنش های محیط در امان باشه. در حالت کلی میشه 15 تا 20 سانتی متر رو توصیه کرد. این نکته هم گفتنیه که وقتی دارید پیاز ها رو می کارید باید سرشون رو رو به بالا قرار بدید.

حالا می خوام توضیح بدم که حکمت اون کار گروهی و 5 نفر چیه؟ یه نفرشون باید با بیل چاله ها رو بکنه. دو نفر باید پیاز ها (ممکنه بعضیاشون قابل استفاده نباشن، اونا رو کنار بذارید.) رو چنتا چنتا (سه تا پنج) دسته‌های دسته کنن، یه نفرم باید پیاز ها رو بذاره تو حفره ها. نفر آخر هم روی اون ها خاک بریزه. سر آخر هم باید سطح زمین که ناصاف شده رو با ماله یا بیل مسطح و فشرده کنن.

بعد از کاشت پیاز های زعفرون، باید اون ها رو رها کنید تا موقع آبیاری های پاییزه. البته قبل از آبیاری باید به زمین ها کود داد. مقدار مناسب کود هم حدود 10 تا 20 تنه. اونم کود حیوانی که کاملا پوسیده شده باشه. کود ها باید با بیل خوب پهن شن، یطوری که همه سطح زمین کاشت شده رو پوشش داده باشن.

نوع و میزان مناسب کود برای کاشت زعفران

کود حیوانی ای که به گیاه زعفرون داده میشه نباید تازه باشه. همون طور که قبلا هم اشاره کردیم باید کاملا پوسیده باشه. میزان مناسب کود برای هر هکتار زمین زراعی هم 20 تا 30 تن کود حیوانی و 200 کیلوگرم کود شیمیایی مثل پتاس و فسفره. پیشنهاد زعفروش برای کود دادن به کشاورزای زعفرون‌کار، مصرف 100 کیلوگرم کود اوره و 10 تا 15 تن کود حیوانی، هر سه سال یک باره.

طرز آبیاری گیاه زعفرون بعد از کاشت

بعد کاشت پیاز زعفرون باید فورا بریم سراغ آبیاری زمین کشاورزی پس از کاشت زعفران کرد. البته اگه قبل از کاشت زعفرون زمین آبیاری شده باشه می تونید آبیاری زعفران بعد از کاشت رو چند روزی عقب بندازید. در مجموع گیاه زعفرون در مقابل کم آبی جزء گیاهای مقاومه. خلاصه قبل از برداشت فقط یه بار دیگه آبیاری نیاز داره، اون هم حدود 15 روز قبل عملیات برداشت. حواستون باشه اگه این آبیاری زودتر انجام شه، مثلا قبل از ماه مهر، کار مشکل دار میشه . چون برگ ها رشد می‌کنن و گل‌های بینشون ممکنه از بین برن یا چیدنشون سخت شه.

جای جالب قضیه اینه که با وجود این که زعفرون، گیاهِ مناطق خشکه و به آب زیادی احتیاج نداره، اما بعد از برداشت، اگه تو زمستون چند بار زمین آبیاری شه، برای پیاز ها مفیده و کمک می کنه درشت تر شن.

سله‌شکنی بعد از کشت زعفران در زمین کشاورزی

ببریم سراغ یه نکته مهم دیگه برای یادگیری طریقه کاشت زعفران در زمین کشاورزی که بهش میگن سله شکنی. بعد از اولین آبیاری زمین، به محض این که برای عبور گاو مساعد شد، باید با ابزار مناسب سطح زمین سله شکنی بشه. بهترین ابزارها برای این کار عبارتن از: کج بیل، گاوآهن ایرانی، بیل شیاردار و کولتیواتر. سله‌شکنی مزرعه به گل‌ها کمک میکنه تا آسون تر از خاک بیرون بیان، به علاوه باعث میشه کود حیوانی بهتر با خاک مخلوط شه.

اگه کشاورزی قبل از آبیاری به زمینش کود نداده باشه می تونه مقدار مورد نیاز از کود رو تو سطح خاک پخش کنه و زمین رو شخم سطحی بزنه تا هم خاک با کود مخلوط شه و هم به عبارتی سله شکنی انجام داده بشه. بعد از این کار هم باید با ماله کشیدن باعث هموار شدن زمین و چسبیدن خاک به پیاز های زعفران شد.

وجین کردن زمین بعد از کاشت زعفران

علف های هرز نور، مواد غذایی خاک، آب و هر چی که زعفرون برای رشد کردن بهش نیاز داره رو با گیاه شریک میشن تازه تو کاشت و برداشت محصول هم زحمت کشاورز رو زیاد می کنن. یجور مهمون ناخونده که کنگر خورده و لنگر انداخته!!! البته به کار بردن لفظ شریف “مهمون” برای علف های هرز مناسب نیست. درواقع یه جور مزاحمن، به خصوص که خطر بیماری و آفت هم زیاد می کنن. پس واضحه که وجین کردن چقدر مفید و چه بسا لازمه. (البته جدیدا روش های پیشرفته ای اومدن که کارشون از بین بردن علف های هرز با لیزر هست!)

وقتش کیه؟ جواب خیلی ساده است. هر وقت که علف های هرز رشد کنن. معمولا بعد از آبیاری دوم این کار انجام میشه، یعنی اولین وجین بعد از برداشت گل‌های زعفرون و دومی حدود سی روز قبل از سومین آبیاری زمین.

راستی، یه نکته مهم اینه که تاثیر علف کش های شیمیایی روی گیاه زعفرون هنوز آزمایش نشده. پس تا وقتی که بوته های زعفرون در حال رشدن، از مبارزه شیمیایی با علف های هرز خودداری کنید.

برداشت زعفران

خب، بالاخره به قسمت خوش رنگ و بوی داستان رسیدیم. اولین سالی که زعفرون ثمر میده مقدارش زیاد نیست، چون فقط پیاز های درشت و اون هایی که ذخیره غذایی خوب و کافی داشتن به بار نشستن. به محض ظاهر شدن اولین گل های بنفش زعفرون؛ که معمولا وسطای آبان ماه سرو کلشون پیدا میشه باید برداشت رو شروع کرد. این کار تقریبا 3 هفته طول میکشه.

برداشت گل زعفران باید قبل از طلوع آفتاب شروع شه و تا ساعت 9 صبحم ادامه پیدا کنه. کلا میشه گفت برداشت زعفرون 15 تا 25 روز طول می‌ کشه.

وقتی گل های بنفش و ارغوانی زعفرون سر از خاک بلند می کنن، منظره شون اینقدر چشم نواز میشه که آدم به سختی می تونه نگاهشو از گل ها برداره. به خصوص وقتی که سرما شروع شده و خزان گل های دیگه رو ناپدید کرده!

امیدوارم از آموزش نحوه کاشت زعفران در زمین لذت برده باشین.

آیا این صفحه برای شما مفید بود؟

امتیاز 3.80 از 10 رای

4 دیدگاه برای این مقاله

میهمان

کارن

12:20 ب.ظ در می 18, 2022

سلام خانم درویشی مقاله شما خوندم خوب بود.چند تا سوال دارم خوشحال میشم کمکم کنید. سال گدشته حدود یک هکتار زمین زیر کشت زعفران بردم متاسفانه مشاوره های یک کلاهبردار استفاده کردم کسی نبود درست راهنمایی کنه من قبل کاشت کود حیوانی با شخم دوم زمین مخلوط کردم. بعد کاشت زعفران انجام دادم. البته زمین من حدود سی الی چهل سال کود دامی بهش نداده بودن. یه زمین ارثی است. فقط هرساله یکی دو گونی کود شیمیایی دادن که عملکرد هرساله زمین خیلی کم بود. تو مقاله شما کود بعد کاشت میدین خواستم بدونم من قبل کاشت اینکارو انجام دادم مشکلی پیش نمیاد؟ البنه یکسال گذشته واینکه از قبل کود با زئولیت پوسیده کردم. برای سله شکنی راهنماییم کنید کسی تو روستا اینکار بلد نیست میشه لطفا با دستگاههای ساده دردسترس برام توضیح بدین؟ اینو بگم در این زمین وروستا برای اولین بار زعفران کشت کردم قبلا زمین جو وگندم کشت میشد وقبل کاشت دو سال نکاشت گذاشتمش خیلی از شما متشکر میشم منو از راهنمایی های خودتون بهره مند کنید بابت مشاوره های نادرست خیلی ضربه خوردم

میهمان

فاطمه درویشی ایوری

11:58 ب.ظ در می 24, 2022

پاسخ من به کارن

سلام وقت تون بخیر باشه چند سوال میزان برداشت سال اول و دوم و سوم تون رو بهم بگید ؟ الان امسال 1400 سال سوم کاشت زعفران بود ؟ چه کود هایی بهش دادید ؟ زمان های ابیاری به چه شکله ؟ کدام شهرستان و استان هستید؟

میهمان

کارن

1:42 ب.ظ در می 24, 2022

فکر کنم سرکاری گذاشتین منو چند روز پیام گذاشتم دریغ از خونئنش وجواب دادن

میهمان

فاطمه درویشی ایوری

11:55 ب.ظ در می 24, 2022

پاسخ من به کارن

سلام کارن نه سر کار که نمی زاریم ما در حال تغییر دادن سایت هستیم برای همین کامنت شما رو جواب ندادیم. الان می رم و سوال تون رو جواب می دم راستی هر وقت دیدید دیدگاه سایت جواب ندادیم بدونید دایرمت اینستاگرام زعفروش همیشه ادمین جواب گو هست

میهمان

معصومه سلطانی

2:07 ق.ظ در فوریه 26, 2023

ممنون

میهمان

192885724750

9:12 ق.ظ در آوریل 16, 2023

با سلام
شما یک جا در قسمت آماده سازی زمین جهت کشت زعفران فرمودید بعنوان آخرین اقدام به زمین کود حیوانی میدیم تا برای کشت آماده بشه یعنی دادن کود حیوانی و کود اوره یا پتاسه مربوط به قبل از کاشت میشه ولی در قسمت نحوه کاشت پیاز زعفران فرمودید ” بعد از کاشت پیاز های زعفرون، باید اون ها رو رها کنید تا موقع آبیاری های پاییزه. البته قبل از آبیاری باید به زمین ها کود داد. مقدار مناسب کود هم حدود 10 تا 20 تنه. اونم کود حیوانی که کاملا پوسیده شده باشه. کود ها باید با بیل خوب پهن شن، یطوری که همه سطح زمین کاشت شده رو پوشش داده باشن.” که در اینجا به نظر میرسه کددهی رو بعد از کاشت پیازها توصیه کردید . لطفا در این مورد توضیح بفرمایید .
مسئله دوم در خصوص اولین آبیاری زمین هست که در قسمت نحوه کاشت پیاز زعفران اشاره کردید ” بعد از کاشت پیاز های زعفرون، باید اون ها رو رها کنید تا موقع آبیاری های پاییزه ” و در قسمت طرز آبیاری زمین فرمودید ” بعد کاشت پیاز زعفرون باید فورا بریم سراغ آبیاری زمین کشاورزی پس از کاشت زعفران کرد” . بلاخره چون کشت پیازها در مردادماه هست باید فورا پس از کاشت آبیاری کنیم یا اونها رو رها کنیم تا در پاییز آبیاری بشن ؟
ممنون میشم توضیح بفرمایید .

میهمان

فاطمه درویشی ایوری

4:47 ب.ظ در می 8, 2023

پاسخ من به 192885724750

سلام کاشت اسم تون رو می دونستم این مقاله خیلی قدیمی بوده و خانم ادیبی نگارش اون رو انجام دادند بی نهایت متشکرم که این کامنت رو گذاشته بودید و اما جواب شما بهترین کاشت زعفران این هست که کود حیوانی رو قبل از کاشت زعفران به زمین بدید ( حتماااااااااااااااااا) نحوه پوساندن کود حیوانی رو هم در مقاله ی مفصل توضیح دادم اگر پیام من رو خوندید به خاطر ایرادی که از مقاله گرفتید از سمت من مستند تجربیات 31 کیلو برداشت زعفران در هکتار مهندس مالکی رو در نظر گرفتم حتما به من پیام بدید
نظرتان را بنویسید