دسترسی به دوره مهندس مالکی کلیک کنید

دسته بندی: آموزش کشت زعفران
آموزش 0 تا 100 کاشت زعفران در خانه و منزل و باغچه

منتشر شده توسط فاطمه درویشی ایوری در دسامبر 2, 2020

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

کاشت زعفران در منزل شدنی هست؟ چجوری توی منزل یا باغچه خودمون زعفران بکاریم؟ آیا توی باغچه خانه میشه زعفران کاشت؟ یا در پشت بام خونه من که فضا زیاده، امکانش هست من توی سبد یا جعبه میوه زعفران بکارم؟

توی این مقاله از سری مقالات کاشت زعفران، یک دوره رایگان فیلم آموزش کاشت زعفران در منزل براتون در نظر گرفتیم که قراره توی اون صفر تا صد کاشت زعفران در خانه رو به صورت تجربیبهتون آموزش بدیم. این مقاله از ۳ ویدیو حدودا ۵ دقیقه ای تشکیل شده که در مجموع حدود ۱۵ دقیقه ویدیو است که ما توی اون، روش کاشتن زعفران در خانه رو برای شما از صفر صفر توضیح دادیم.

در آخر، بعد از دیدن ۳تا فیلم آموزش کاشتن زعفران در خانه نتیجه کار رو به شکل عکس نشون تون میدم. این روش به طور مستقیم منجر به برداشت گل زعفران شده و شما هم اگه با همین روش جلو برید، می تونید در آبان و آذر گل های بنفش زعفران رو بچینید و لذت اش رو ببرید (حتما بعد از دیدن ویدیوها، عکس ها رو هم ببینید که خوب یاد بگیرید چطور در پشت بام خانه یا در باغچه منزل زعفران بکارید).

در این مقاله از سایت زعفروش، به سوالات زیر پاسخ می دیم:

  • تجهیزات لازم برای کشت زعفران در منزل چیه؟
  • شرایط کاشت زعفران در خانه چیه؟
  • چجوری زعفران رو بکارم؟
  • چه زمان هایی باید به زعفران آب بدم؟
  • چه زمانی محلول پاشی کنم و چه کودهایی به گلدان یا باغچه ام بدم؟

مهندس مهاجر، مهندس کشاورزی هستن که امسال (یعنی آبان ۹۹) شروع به کاشت زعفران در پشت بام خانه خودشون کردن و به پیشنهاد من برای زعفروش فیلم کل فرآیند و مراحل رو ضبط کردند و توضیح دادند برایم. خب بریم اول ۳ ویدیو آموزش کاشت زعفران در خانه رو ببینیم و بعد برگردیم سر موضوع.
تا یادم نرفته اینم بگم هر سوالی براتون پیش اومد در بخش نظرات پایین همین مقاله بنویسید تا در اسرع وقت بیام و جواب تون رو بدم. یا اینکه بیاید اینستاگرام زعفروش و دایرکت بدید تا خیلی سریع جواب تون رو بدم.

ویدئو آموزش کاشت زعفران در منزل

ویدیو اول: شرایط کاشت زعفران در خانه و تهیه لوازم اولیه

ویدیو دوم: ضدعفونی کردن پیاز زعفران برای پرورش زعفران در خانه

ویدیو سوم: شرایط آبیاری و کوددهی زعفران در منزل

حالا پیاز زعفران رو از کجا میشه بخرم؟

خرید پیاز زعفران آنلاین

اگر قصد خرید پیاز زعفران از زعفروش رو دارید روی عکس بالا🔝🔝🔝 بزنید.

مراحل کاشت زعفران در خانه (5 گام)

حالا بریم سراغ توضیحات متنی اقای مهاجر؛ ایشون عکس تمام مراحل و توضیخات لازم اش رو اینجا برامون گفتن. البته چیزی که مقدم به توضیحات ایشون باید بهش توجه کنیم اینه که بدون پیاز زعفران مرغوب عملاً تمام این مراحل بی فایده است. پس توصیه می کنم که حتماً از یه جای معتبر، که البته ترجیح ما همین زعفروش خودمونه که دو قدم که نه، دو تا کلیک باهاتون فاصله داره (عکس بالا)، پیاز زعفران مرغوب تهیه کنید تا زعفران مرغوبی هم تهیه کنید. خب با این توضیح بریم سراغ مراحل و روش کاشت زعفران در خانه.

خب با یه سوال شروع کنیم: اصلا نحوه کاشت زعفران در سبد چطوریه که این روزا همه ازش حرف می زنن؟ بریم پایین بخونیم.

گام اول کاشت زعفران در پشت بام خانه: سبد های میوه مثل شکل زیر رو برداشتم و روشون یک پلاستیک زباله کشیدم و ته پلاستیک رو چند تا سوراخ کردم.

گام دوم کاشت زعفران در پشت بام خانه: بعدش کف سبدها رو مقداری سنگ یا بادومی یا پوکه ریختم تا هم زه‌ کشی رو تنظیم کنم و هم خاک از کف سبد بیرون نریزه؛ چون وقتی آب به سبد می دید و پایین پلاستیک زباله رو هم چند تا سوراخ ایجاد کردید، ممکنه خاک زیادی ازش همراه آب خارج بشه. برای همین این کار رو کردم.

گام سوم کاشت زعفران در پشت بام خانه: این مرحله شامل آماده سازی خاک برای کاشت زعفران در خانه هست. چندتا نکته مهم درباره این مرحله:

۱- از خاک باغ استفاده کردم (که مقدار زیادی رسی بود). شما از هر خاکی که توی باغچه منزل یا حتی زمین کشاورزی تون دارید می تونید استفاده کنید.
۲- حدودا ۲۰% ماسه ای بود (ببین این درصدها همگی تقریبی هست. من توصیه می کنم خیلی درگیر این درصدها و اعداد نشید؛ شما خاک رو بردارید، اگه خیلی زیاد رسی بود مقداری ماسه بهش بزنید. اگه هم نزدید مشکلی ایجاد نمی شه. اصل کار یه جای دیگه است که بهتون میگم)
۳- حدودا ۲۰ – ۲۵% هم کود گاوی پوسیده بهش اضافه کردم. مهم ترین بخش همینه. کود گاو برای پرورش زعفران خیلی خوبه. اصلا هرچی خاک شما قوی تر باشه، بازدهی تون هم بالاتر میره.
۴- بعد همه رو با هم درست و حسابی مخلوط کردم.

و اینجوری خاک من برای پرورش زعفران در خانه آماده شد.

آموزش کاشت زعفران در جعبه میوه یا سبد پلاستیکی

رسیدیم به گام چهارم کاشت زعفران در پشت بام خانه. خاک رو که آماده کردم، دیگه نوبت می رسه به کاشت پیاز زعفران در جعبه میوه که چندتا نکته مهم داریم:
۱- حدودا ۱۰ سانت خاک رو توی سبدها ریختم.
۲- بعد پیازهایی که با قارچ کش و کنه کش شستشو داده شده و خشک شده بودن رو بصورت سربالا جاگذاری کردم. صادقانه بخوام بهتون بگم، ما که پیاز زعفران رو در زمین کشاورزی می کاریم نه قارچ کش می زنیم و نه کنه کش؛ فقط پیاز رو نگاه می کنیم ببنیم که سیاه و خراب نباشه و می کاریمش. پس اگه قارچ کش و کنه کش ندارید، نگران نباشید. همین جوری بکارید و خیلی به حاشیه ها نپردازید.
۳- بعد آروم خاک ریختم ک پیازها جابجا نشن و حدود ۱۵ سانت هم روش خاک بریزید. ببینید من متر نداشتم که بگم دقیقا چند سانت بود. من چشمی خاک ریختم ولی از دید من حدودا ۱۵ سانت حداقل خاک لازم داره که روش بزیرید.
۴- و سر آخر هم بهش آب بدید و دیگه تا اواخر مهر بهش اصلا آب ندید و بذارید همون جور بمونه.

برداشت گل زعفران و آب دهی برای کاشت زعفران

در گام پنجم کاشت زعفران در پشت بام خانه، اواخر مهر به کل سبدهایی که پیازهای زعفران رو داخل اش کاشتید آب بدید، و هر وقت توی شهر شما هوا خیلی سرد شد که معمولا این اتفاق آبان ماه می افته، گل ها شروع می کنن به بیرون اومدن یا اینکه علف های سبز رنگ از توی سبد میاد بیرون. خب اینم از مراحل کاشت زعفران در خانه، توی سبد یا جعبه میوه.

ببینید شکل سبدهای ما چه جوری شدن ؟؟؟

پس با هم مراحل آموزش کاشت زعفران در منزل و باغچه رو یاد گرفتیم. کافیه یه سبد داشته باشین و چندتا پیاز زعفران و یه خرده خاک. حالا بهم بگید قصد کاشت زعفران در خانه دارید؟ اگه بله، پس شما هم مثل من دست به کار بشید. هر کمکی هم از من بر اومد حتما بهم بگید. زعفروش و من هر چیزی که بدونیم رو در اختیار شما می ذاریم. خب، احتمالا اینجا یه چندتا سوال هم براتون پیش اومده. اول به این سوالات جواب می دم و تو بخش بعدی آموزش پرورش زعفران در خانه می رم سراغ وسایل مورد نیاز برای کاشت زعفران در منزل.

فصل کاشت پیاز زعفران کی هست؟

فصل کاشت پیاز زعفران تابستان هست، یعنی تیر، مرداد و شهریوردقیقا همون زمانی که پیاز زعفران در خواب حقیقی و کامل خودش هست.

در برخی از مناطق هم میشه حتی مهرماه هم کاشت مخصوصا مناطق گرمسیرکه پیاز زعفران در اون مناطق در مهر ماه هنوز د رخواب هست.

کی پیاز زعفران ام بعد از کاشتن گل می ده؟

اگر منطقه تون سردسیر هست هفته آخر مهرماه و اوایل بان ماه موقع برداشت گل زعفران هست در مناطق گرمسیر اواخر آبان ماه و آذرماه فصل برداشت گل های زعفران است.

مراحل و وسایل مورد نیاز برای کاشت زعفران در منزل چیست؟

مرحله اول برای کاشت زعفران در منزل

اولین اقدام برای کاشت زعفران خاک مناسب هست. خاک به طور علمی اش باید نه اسیدی باشه و نه بازی یعنی  PH خاک بین 6-7 باشه خوبه.

ولی بخوام عامیانه تر حرف ام رو بزنم خاک نباید شور و نمکی باشه، و نباید خاک زیاد رسی باشه، خاک های لومی یا ماسه ای برای کاشت زعفران مناسب اند چرا؟ به دلیل پوک بودن و زهکشی مناسبی که دارند.

ولی شما می تونید از خاک باغچه، باغ ، و حتی زمین کشاورزی تون استفاده کنید. اگر زیاد خاک اش رسی هست یکم بهش پرلیت یا ماسه اضافه کنید فقط.

مرحله دوم برای کشت زعفران در منزل

تهیه کود پوسیده گاوی دومین اقدام است. ( اگر این کود رو نداشتید ایرادی نداره، بعدا می تونید با کود های مایع و سه بیست کمبودش رو جبران کنید)

مرحله سوم برای کاشت زعفران در خانه

پیدا کردن پیاز زعفران مناسب، پیاز زعفران بر خلاف بقیه بذر های گیاهان دیگه، به راحتی گیر نمی یاد!! اغلب در خراسان که مهد کاشت زعفران هست موجود هست و تازه فصل خاصی هم برای تهیه اش وجود داره برای همین نسبت به بقیه گیاه های دیگه زعفران رو نمیشه  اگر می خواید سال اول جواب بگیرید پیازهای زعفرانی که می خواید بگیرید همگی رو بالای 10 گرم حتی 15 گرم بردارید، که مطمئن باشید که سال اول توان گلدهی بهتون رو داره. (راستی اگرمی خواید پیاز زعفرانتون کوچیک نشه این آموزش ما رو بخونید: 5 دلیل اصلی کوچک شدن پیاز زعفران همراه با ارائه راهکار)

مرحله چهارم کاشت زعفران در آپارتمان یا خانه

گلدان مناسب، یعنی حداقل 20 سانت باید گلدانتون عمق داشته باشه،

 یا حتی سبد میوه که استفاده نمیشه و فقط دور سید رو با پلاستیک زباله یا هر پلاستیک زخیم دیگه ای که در دسترس تون هست دور تا دورش رو بپوشونید.

مرحله پنجم کاشت زعفرون در منزل

قارچ کش و کنه کش ، که البته پیاز های زعفرانی که از زعفروش خریدید و برای شما ارسال شده، نیازی به قارچ کشی و کنه کشی نداره، همگی قبل از اینکه به دست شما برسه از این نظر سلامت شون تایید میشه و قبل از ارسال ضدعفونی شده ارسال می شند.

اما اگر پیاز زعفرانتون رو از جای دیگه ای خرید کردید، می تونید قارچ کش و کنه کش رو از گلخانه ها ی سراسر کشور که به وفور دارند تهیه کنید.

زعفران رو چجوری باید در گلدان یا سبد میوه یا باغچه بکارم؟

اگر پیاز های زعفرانی که بهتون داده شده تمیز نبود مثل شکل زیر اون ها رو باید تمیز کنید.

نحوه کاشت زعفران در سبد

چجوری تمیز کنیم؟ کاقیه خاک ها و پوشال های دورش رو به ارامی بردارید. بهش میگیم نقره کردن پیاز زعفران و دقیقا پیازهاتون شبیه چیزی میشه تو عکس زیر نشون دادیم.

کاشت زعفران در جعبه

نکته: اگر پیاز زعفران رو از زعفروش بگیرید نیازی به اینکار ندارید چرا که زعفروش از قبل پیاز ها رو برای شما تمیز کرده و بعد برای شما ارسال می کنه.

باید پیاز ها رو به قارچ کش و کنه کش با همون استانداری که روی بسته بندی نوشته شده، آغشته کنید.

یعنی اول پیاز های زعفران رو داخل قارچ کش بزارید به مدت 15- 20 دقیقه بعد پیاز های زعفران رو می کشید بیرون و آبکش می کنید و دوباره می زارید توی کنه کش ها حدودا 10-15 دقیقه بزارید داخل کنه کش.

بعد دوباره آبکشی می کنید و می زارید 2 ساعت تا خشک بشه.

نکته: اگر پیاز زعفران رو از زعفروش تهیه کنید نیازی به این مرحله هم ندارید پیاز های زعفران رو زعفروش ضدعفونی کرده به دست شما می رسونه.

کف گلدان ها، و سبد های میوه رو سنگ یا ریگ به مقدار که 2 سانت بریزید این فقط به خاطر زه کشی هست که آب داخل سبد میوه یا گلدان تون موقع آبیاری نمونه و پیاز های زعفران نپوسه.

بعد حدودا 6-5سانت خاک بریزید و بعد پیازهای زعفران رو به شکل زیر بچینید.

آموزش کاشت زعفران در جعبه میوه

برای سبد های میوه کافیه در دو ردیف که در هر ردیف 8 عدد پیاز زعفران رو بچینید. برای گلدان ها تون هم کافیه هر 4-3 سانت یک دونه از پیاز های زعفران رو دور تا دور گلدان بچینید و یک دونه پیاز زعفران هم وسط گلدان بزارید.

برای کاشت پیاز زعفران در باغچه هم نیاز هست اونها رو به شکل دانه تسبیحی مثل شکل زیر یکارید و فاصله هر دو ردیف رو هم حداقل 15 سانت در نظر بگیرید.

نکته به شدت مهم: پیاز های زعفران هر سال تکثیر می شوند و باید فاصله و فضای مناسب برای رشد رو داشته باشند. پس لطفا بین پیاز های زعفران فاصله بزارید چرا که اگر خیلی متراکم و پر بکاریدشون، به ناچار باید زودتر پیاز های زعفران رو از زمین بکنید و منتقل کنید به جای بزرگ تر. ولی اگه فاصله رو درست رعایت کنید شما می تونید مدت بیشتری اون ها رو نگه دارید. در زمین های کشاورزی ما تا 7 سال- 8 سال دست به زمین زعفران نمی زنیم!!!!!!!!! یک بار می کاریم و تا 8 سال دیگه به اون زمین دست نمی زنیم و هر سال فقط گل ها ی زعفران رو جمع می کنیم.

پس شما هم حواستون به فاصله کاشت باشه که فضا بدید برای تکثیر اون پیاز زعفران.

تو قدم بعدی روی پیاز های زعفران 15 سانت  خاک بریزید، خاک ها رو که ریختید دیگه به گلدون دست نزنید تا زمان آبیاری اول برسه.

گلدان و سبد های میوه ها رو باید توی نور مستقیم قرار بدید یعنی اگر در آپارتمان زندگی می کنید باید گلدان و سبد ها رو روی تراس و یا کنار پنجره تون بزارید که نور بهش برسه.  یا حتی اگر می تونید روی پشت بام منزل تون بزارید.

زمان آبیاری پیاز زعفران کی هست؟

هر وقت اختلاف دمای شب و روز در شهرتون به 13 درجه -15 درجه رسید موقع آبیاری اول پیاز زعفران هست.

زمان ابیاری اول بعد از کاشت پیاز های زعفران اگر منطقه تون سردسیر هست هفته چهارم شهریور ماه باید ابیاری بشه اگه منطقه شما گرم هست هفته سوم مهرماه  ( ولی علمی و دقیق اش از طریق دو راه هست 1: اختلاف دمای شب و روز برسه به 13-15 درجه 2: یکی از پیاز ها رو بیرون بیاری اگر 3-5 سانت تیزغانه یا همون تیج کشیده بود زمان ابیاری زعفران در منطقه شما رسیده. )

و نکته مهم آبیاری زعفران این هست که اولین ابیاری رو عمق باید انجام بدید که به همه قسمت های گلدون و سبد آب برسه و بعد از 5-6 روز از آبیاری سله شکنی کنید.

سله شکنی پیاز زعفران چیست؟

بعد از اولین آبیاری، و گذشت 5-6 روز از آبیاری تون با یک چنگالک یا هر چیزی که شبیه چنگال عمل کنه، بردارید و سطح خاک رو خیلی کم شخم بزنید که خاک سست بشه و راحت پیاز زعفران بیاد بیرون.

بعد دیگه هیچ کاری انجام نمی خواد بدید تا زمانی که گل زعفران تون بیاد بیرون.

آبیاری زعفران چه موقع باید انجام بشه؟

آبیاری اول که اواسط شهریور ( مناطق سردسیر) اواسط مهرماه ( مناطق گرمسیر) هست انجام میشه فقط باید ابیاری عمق باشه و بعد از 5-6 روز سله شکنی سطحی انجام بشه.

آبیاری دوم زعفران که بهش زاچ آب گفته میشه بعد از فصل گلدهی زعفران هست که  20 روز بعد ازگلدهی زعفران اتفاق می افته؛ اواخر آبان یا اواخر آذر اتفاق می یفته.

برای اینکه سال بعد پیاز های زعفران درشت تر بشند و گل های بیشتری رو به ما بدن، باید محلول پاشی کنید و مواد مغذی رو بهش بدید مثل چی ؟

مثل کود 3 بیست (20-20-20) ، ما این کود رو روی برگ ها محلول پاشی می کنیم چرا که پیاز زعفران از طریق برگ هاش هست که توی این مدت تعذیه می کنه و مواد معدنی رو جذب می کنه.

حواستون باشه دما بیشتر از 13 درجه و کمتر از 4 درجه نباشه.

سومین آبیاری که گیاه زعفران نیاز داره بهش کلش آب می گند و زمان اش اسفند ماه هست( اگر در شهری هستید که بارندگی اش خوب هست نیازی به این آب به اون صورت ندارید، ولی اگر بارندگی تون کم بوده و یا گلدون توی خونه بوده و بهش اب بارون نرسیده باید آب اسفند رو بهش بدید.)

که باز هم بهش از همون کود 3 بیست بهش بدید .

و چهارمین آبیاری که بهش زرد آب گفته میشه و اوایل اردیبهشت اواخر فروردین (منطقه گرمسیر ) اوایل خرداد اواخر اردیبهشت مناطق سردسیر هست.

این آبیاری اخرین ابیاری زعفران هست و دیگه بعد از این مرحله، پیاز زعفران به خواب می ره و دیگه نباید به هیچچ عنوان شما بهش اب بدید، چرا که باعث پوسیدگی و به هم ریختن خواب پیاز زعفران میشه.

نتیجه گیری

خب پس با هم صفر تا صد پرورش زعفران در آپارتمان و منزل رو یاد گرفتی و علاوه بر اون، کلی نکته جالب و کاربردی راجع به زعفران و انواع مواردی که باید حین کاشت بهش دقت داشته باشید. از این متن خوشت اومد اون رو شیر کن یا توی استوری یا توی توییتر یا فیسبوک ات، باشه ؟ قربون دستت و ازت ممنونم تا آخر این مقاله همراه من بودی.

آیا این صفحه برای شما مفید بود؟

امتیاز 4.35 از 23 رای

5 دیدگاه برای این مقاله

میهمان

مرضیه علی مردانی

5:40 ب.ظ در می 20, 2021

سلام به شما
اول که از آموزش تون ممنونم من در شهر مازندارن هستم و عاشق گل و گیاه
بهم بگید که آب و هوای که مازندان داره می تونم زعفران رو توی خونم بکارم حیاط من اینجا بزرگه هم می تونم توی حیاط بکارم هم توی گلدون

میهمان

فاطمه درویشی ایوری

5:56 ب.ظ در می 20, 2021

پاسخ من به مرضیه علی مردانی

سلام مرضیه جانم خدا رو شکر که آموزش برات مفید بوده یه چیز عجیب به تو و بقیه مازندرانی های عزیز می خوام بگم و اون این هست که اگر تاریخچه زعفران رو نگاه کنیم در زمان ساسانیان و حتی قبل تر اش خراج مردم مازندران 10 خروار زعفران بوده : چطور؟ بیا بریم یه سر به تاریخ بزنیم اسپهبد مازندران پس از شکست از یزید بن مهلب از جمله به پرداخت 400 خروار زعفران و به روایت بلازری 400 بار شتر موظف می شود منصور دوانیقی خلیفه عباسی میزان مالیات محصول مازندران را به عهد ساسانیان (کاسره) سالانه 10 خروار زعفران تعیین می کنه من وقتی خودم این ها رو خوندم متوجه شدم قبل از اینکه اصلا ما خراسانی ها زعفران رو بکاریم در همدان ، استان مرکزی ، اصفهان و فارس و کرمان و مازنداران به وفور زعفران کشت می شده است که جدیدا بیشتر زعفران در خراسان کشت میشه. ولی بقیه استان ها هم کشت میشه کمتر. حالا جواب سوال شما مرضیه جان اگر می خوای زعفران رو توی حیاط بکاری حواست باشه جایی بکاری که آب بهش نبندی، و بدون که از فروردین ( مناطق گرمسیری) یا اردیبهشت ( مناطق سردسیر) پیاز زعفران به خواب می ره و دیگه نباید بهش آب بدید. تا آخر شهریور( مناطق سردسیر) و مهر ماه ( مناطق گرمسیر) یعنی 3 ماه ( سردسیر) تا 5 ماه ( گرمسیر) رو نباید به پیاز زعفران آب بدید. چون پیاز زعفران در خواب هست در گلدان و سبد میوه هم که به راحتی میشه کاشت و مشکلی نداره.

میهمان

علی عباسی

10:15 ق.ظ در آوریل 4, 2023

سلام بسیار عالی

میهمان

سید غلامرضا کوه گلیویی موسوی

1:53 ب.ظ در آگوست 3, 2023

سلام ساکن اهواز هستم هوا خیلی گرمه الان 50درجه است شهریور تا 45درجه میرسه وشرجی میشه ایا اماکن کاشت در منزل است با تابش غیر مستقیم نور پشت پنجره یا حتما باید در نور مستقیم باشه ممنون میشم راهنمایی کنید 🙏

میهمان

فاطمه محمدی

4:11 ب.ظ در آگوست 3, 2023

عالی بود آیا می شود در شیراز که دما بالای ۴۳ درجه است بکاریم ممنون

میهمان

فاطمه محمدی

4:11 ب.ظ در آگوست 3, 2023

عالی بود آیا می شود در شیراز که دما بالای ۴۳ درجه است بکاریم ممنون

نظرتان را بنویسید