دسترسی به دوره مهندس مالکی کلیک کنید

دسته بندی: آموزش کشت زعفران
یک پیاز زعفران چند تا گل می ده؟ | زعفروش

منتشر شده توسط فاطمه درویشی ایوری در آوریل 13, 2021

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

این سوال رو می دونید کیا بیشتر ازم می پرسند؟ کسایی که قصد کاشت زعفران در منزل رو دارند و می خوان از زعفروش پک پیاز زعفران 20 عددی و 50 عددی یا 300 عددی بخرند. و براشون این سواله چند تا گل زعفران نصیب شون می شه و دوست دارند بدونند هر یک دونه پیاز زعفران چند تا گل می ده؟ قبل از خرید پیاز زعفران این سوال از من پرسیده میشه.

برای همین شد که شروع کردم به نوشتن این مقاله، و تصمیم گرفتم نه تنها برای مشتریان خود زعفروش بلکه جواب رو جامع و کامل تر بدم که شما خواننده عزیزی هم که از گوگل وارد سایت زعفروش شدید و این سوال براتون هست به طور کامل جواب تون رو بدم.

و کلی سوال دیگه که از همین جنس هستن، و توی جدول براتون اوردم.

تعداد گلی که هر پیاز زعفران می ده چند تاست؟

هر پیاز زعفران چند گل می ده؟ بسته به وزن پیاززعفران و قدرت پیاززعفران بین 1-8 تا گل ممکن هست بده، هر چی وزن پیاز زعفران بیشتر باشه تعداد گل بیشتری داره.

من رفتم سر زمین زعفران و یکی از پیاز های زعفران رو آوردم بیرون و توی ویدیو بهتون نشون دادم که هر پیاز زعفران مستعد چه تعداد گل زعفران هست. اول از همه ویدیو رو ببینید بعد بیاید تا یکسری نکته بسیار مهم رو بهتون بگم.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by کاشت زعفران با زعفروش (@zaforosh)

توی ویدیو همون طور که دیدید پیازی که دست من بود زیر 15 گرم بود و 6 عدد می تونست آبان ماه گل بده. اگه درباره فصل گلدهی زعفران کی هست؟ سالی چند بار زعفران گل می ده؟چیزی نمی دونید بهتره مقاله من درباره زمان گلدهی زعفران رو بخونید.

توی ویدیو که بهتون نشون دادم دیدید که هر پیاز زعفران 6 عدد روزنه برای گلدهی و تیج زدن داره، ولی در واقعیت اش یعنی آبان ماه که بشه و شرایط جوی و آب و هوایی ما مناسب باشه گلدهی اش 3-4 تا خواهد بود. بزارید یکم بیشتر باز کنم وضعیت اش رو.

وزن پیاز زعفران چه اهمیتی در گلدهی داره؟

پیاز های زعفرانی که زیر 6-8 گرم باشند، غالبا گل زعفران نمی دن. ولی سال گذشته من پیاز های زعفرانی رو در زمینی دیدم که وزن تقریبی 6 گرمی داشتن ولی گل داشتن و با چاقو که تیج رو باز کردیم دیدم که کاملا گل شکل گرفته. این به خاطر این بود که پیاز زعفران زمین مرغوب بود و کل اون زمین گلدهی اش از زمانی که کاشته شده بود بالاتر از حد میانگین بود.

درباره فاکتور های تشخیص پیاز زعفران مرغوب یک مقاله ای قبلا در زعفروش نوشتم اون رو بخونید.

ولی در حالت معمول، پیاز زعفران بالای 8 گرم باشه یک عدد گل رو می ده و هر چی وزن پیاز زعفران بیشتر باشه مواد مغذی اش بیشتره و مستعد این هست تعداد گل های زعفران بیشتری رو بده.

این عکس که دکتر ملافیلابی، پژوهشگر صنعت زعفران برای من ارسال کردند رو ببینید توی این عکس کاملا می تونید ببینید یک پیاز زعفران چند تا گل داده البته این رو بهتون بگم پیاز زعفرانی که در تصویر می بینید بالای 15 گرم وزن دارند و دکتر ملافیلابی قبلا کاشت زعفران گلخانه ای رو داشتند و این عکس ها از گلخانه دکترملافیلابی گرفته شده.

پیاز زعفران چه تعداد گل میدهد ( وزن پیاز زعفران خوب )

یکسری سوال هم دارید، که من به طور خلاصه جواب اش رو توی این جدول اوردم، و در ادامه فقط باز کردم و توضیخ دادم ولی به طور کلی جدول کامل و کافی هست و نیازی به توضیح بیشتری نداره.اگر شما هم سوالی دارید می تونید توی کامنت بپرسید من به این جدول اضافه کنم اش.

هر یک متر زمین چقدر زعفران می ده؟ یک گرم زعفران خشک ، هر یک متر مربع زمین زعفران
یک هکتار زمین زعفران چقدر زعفران میده؟ میانگین کشور 4.8 کیلو زعفران خشک از هر هکتار
.به روش مدرن تر 10 کیلو میانگین زعفران از هر یک هکتار مزرعه زعفران
یک کیلو پیاز زعفران چقدر زعفران می ده؟ 1 گرم حدودا زعفران خشک می دهد
یک کیلو گل زعفران تازه چقدر زعفران خشک می ده؟ 12 گرم نگین ، 13 گرم زعفران پوشال و 16-17 گرم زعفران دخترپیچ زعفران خشک
پک سیصد عددی پیاز زعفران زعفروش چقدر زعفران می ده؟ حدودا 5 گرم زعفران دختر پیچ بهتون می ده.
توی 5 متر باغچه خونه، چقدر پیاز زعفران لازم هست؟ نیازمند 5 کیلو پیاز زعفران هست
هر چند کیلو گل زعفران میشه یک کیلو زعفران خشک؟ هر 90 کیلو گل زعفران میشه 1 کیلو زعفران نگین خشک شده
هر78 کیلو گل زعفران تازه میشه 1 کیلو زعفران پوشال خشک شده
هر 65 کیلو گل زعفران تازه میشه 1 کیلو زعفران دختر پیچ خشک شده
اگه فرق زعفران ها رو نمی دونید مقاله انواع زعفران رو بخونید.
؟  

یه سوال های دیگه تئوری مانند هم ازم پرسیده بودید که واقعا کارایی ندارند اما چون سوال شما ها بود رو من اینجا بهش جواب می دم. و بیشتر بحث های تئوری و ریاضی درون اش مطرح هست، تناسب رو از چهارم و پنجم ابتدایی یادتون هست ؟ در حل این سوال ها کافیه تناسب بسته بشه.

هر گل زعفران چند گرم زعفران خشک می ده؟

ببین یک گل زعفران وزن اش هر چقدر که هست تقسیم بر 10 که بشه میشه وزن زعفران تر که از اون گل بیرون می یاد و اگه تقسیم بر 7 اش کنیم همون وزن زعفران تر رو میشه وزن خشک شده زعفران اش .

بزار ساده تر بگم میانگین وزن یک گل زعفرات تازه 0.469 گرم وزن داره که وقتی پاک میشه 0.0469 وزن زعفران تازه اش میشه و وقتی خشک بشه وزن زعفران خشک شده حاصل از یک گلبرگ متوسط زعفران میشه 0.00670 گرم . شما با این عدد کاری از پیش نمی برید بزارید یکم مقیاس رو بزرگ کنم تا مفهوم اعداد براتون مشخص تر و ملموس تر بشه.

یک کیلو پیاز زعفران چند تا گل می ده؟

این اش دیگه ریاضی هست و کار راحت هست، دقت کنید گفتم به شرط مهیا بودن شرایط جوی و محیطی و تغذیه خاک و دور بودن از موش ها که نخورن پیاز شما رو در این حالت

یک کیلو گل زعفران اگر متوسط هر پیاز 15 گرم باشه باید

1000/15 *6 = 396 عدد گل زعفران بده نزدیک 400 تا

یعنی یک کیلو که 1000 گرم هست رو تقسیم بر 15 گرم یعنی وزن هر پیاز کردم تا تعداد پیاز زعفران در هر کیلو به دست بیاد، بعد اون در در 6 ضرب کردم 6 یعنی تعداد گلی که هر یک عدد پیاز زعفران بالغ در سال می ده پس نزدیک به 400 عدد یک کیلو پیاز زعفران باید در سال گل زعفران تازه بده.

که باز من تذکر می دم اینها تئوری داستان هستن، واقعیت رو ما توی یک کیلو پیاز زعفران و یک دونه پیاز زعفران نمی دونیم ولی من می تونم بهتون بگم در واقعیت توی زمین کشاورزی داره چه اتفاقی می افته و در زمین 1000 متری یا یک هکتاری چقدر گل زعفران تازه می ده ؟ چقدر زعفران خشک شده می ده؟ چقدر گلبرگ تازه می ده؟ برای این موارد واقعی اش توی مقاله برداشت زعفران در سال اول چقدر هست؟ و مقاله هر هکتار زمین چند کیلو گل زعفران تازه می ده؟ جواب دادم.

حالا ممکنه باز بپرسید تا اینجا درست حالا بهمون بگو

توصیه و جمع بندی زعفروش

رسیدیم به آخر این مقاله، با خوندن کامنت ها و نظرات شما ها من می یام مجدد و مقاله ها رو اپدیت می کنم و به روز رسانی می کنم. پس هر مقاله ای که کامنت و نظر بیشتری داشته باشه به من این رو می فهمونه که حتما اون مقاله رو کامل تر و جامع ترش کنم و بیام و بیشتر روش وقت بزارم.

هر سوالی بود پایین همین مقاله ازم بپرسید در کمتر از 24 ساعت به سوال تون جواب می دم.

خرید پیاز زعفران

خرید پیاز زعفران برای کاشت در گلدان و باغچه خونه [ همین الان کلیک کن]

آیا این صفحه برای شما مفید بود؟

امتیاز 3.94 از 53 رای

2 دیدگاه برای این مقاله

میهمان

پیمان

12:35 ق.ظ در آگوست 24, 2021

سلام.
خدا قوت
فیلمهای کشت ایروپونیک رو پیدا نکردم .
زحمت میکشین؟

میهمان

مجتبی

11:08 ب.ظ در ژانویه 14, 2024

سلام ببخشید من پیاز زعفرون ریزه ولی خب حدودا ۴ الی ۵ گرم میشه وزنش و توگلدون کاشتم دقیق بگم ۱ الی ۲ماه پیش و الان ساقه زعفران تقریبا ۴۰ سانت رشد کرد دلیلش چیه وایا گل میده به نظر شما البته من ازخاک کود برگ جنگل استفاده کردم

میهمان

فاطمه درویشی ایوری

11:31 ق.ظ در ژانویه 16, 2024

پاسخ من به مجتبی

نه الان دیگه گل نمی ده تا سال بعدی
نظرتان را بنویسید