دسترسی به دوره مهندس مالکی کلیک کنید

دسته بندی: آموزش کشت زعفران
چه آب و هوایی مناسب کاشت زعفران است؟

منتشر شده توسط فاطمه درویشی ایوری در ژوئن 16, 2022

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

خانم درویشی توی شهر منم میشه کاشت زعفران انجام داد؟ آب و هوای شهر ما مناسب کاشت زعفران هست؟ من 5 هکتار زمین تو فلان شهرو فلان استان دارم، به نظرتون توش زعفران بکارم؟ این سوال رو مشتریا انقدر توی دایرکت اینستاگرام زعفروش یا تماس های تلفنی ازم پرسیدن که به بچه ها گفتم بیاید یه مقاله جامع و کامل بنویسیم روی سایت تا از این به بعد، هر موقع هر کدوم از مشتریان زعفروش یا فالورها و کاربر ها سوالی دراینباره داشتن، بتونن با ارجاع به این مقاله جوابش رو کامل پیدا کنن.

برای این مقاله خودم دست به قلم شدم و یه جدول هم تنظیم کردم که با دیدنش، خیلی راحت و شفاف تکلیف تون با خودتون مشخص میشه.

آماده اید؟ بریم سراغ آب و هوای مناسب کاشت زعفران؟ بریم.

قانون کلی آب و هوای مناسب کاشت زعفران

توی یک کلام، کاشت زعفران در دو منطقه انجام نمی شه:

1: مناطقی که باران تابستانی دارند

2: مناطقی که گرمای بیش از اندازه دارند (کاشت تو این مناطق باعث می شه پیازا خمیری بشن)

البته، ناگفته نماند که در این دو منطقه هم می شه به صورت گلخانه ای کاشت زعفران رو انجام داد. یعنی چی؟ یعنی اینکه بازه گلدهی زعفران رو در شرایط کنترل شده می یاریم و بعد دوباره به زمین برمیگردونیم. و همون طور که در مقاله کاشت زعفران گلخانه ای مصاحبه ای که با دکتر ملافیلابی داشتم گفتیم این روش اصلا اقتصادی نیست! ولی شدن اش میشه.

حالا مسئله مهم این نیست که شما فقط زعفران رو توی منطقه یا روستاتون بکارید از زاویه دید من باید دید آیا میشه بهترین عملکرد و بازخورد رو از کاشت زعفران گرفت یا خیر ؟ برای اینکه جواب این سوال و سوال کلی تر، یعنی آب و هوای مناسب کاشت زعفران چیه؟ رو بدم، ازتون می خوام که با من تا انتهای این مقاله همراه بشید.

آب و هوای مناسب برای کشت زعفران

ما شمالی ها / ما جنوبی ها زعفران بکاریم یا نه ؟

شمال آب و هواش کمناسب کشت زعفرانه؟ جنوب آب و هواش زیادی گرم نیست؟ وقتی سوال در این حد کلی ازم پرسیده میشه میگم حتی اگه بگید توی شهر من زعفران بکارم یا نه باز بهتون میگم فرق داره؟ مثال خود شهر من کاشمر. روستای ما توی کوهپایه هست و آب و هوای سرد و تابستان خنک داره. روستای اطراف شهر کاشمر اما گرمسیریه و اختلاف محصول ما با هم 20 روزه. فاصله زمانی روستای ما با روستا های کنار شهر کاشمر هم 40 کیلومتره؛ ولی آب و هوای ما سرد و آب و هوای اونها گرمِ گرم.

طبق شرایط آب و هوایی ما، زعفران برای ما 20 روز زودتر به گل میشینه و تازه بعد از 20 روز زعفران روستاهای اطراف کاشمر بیرون می یان. پس، با این مثال چی رو خواستم بهتون بگم؟ اینکه باید به محل و منطقه ای که زمینتون هست رو نگاه کنید و ببینید آب و هوای مناسب کاشت زعفران داره یا خیر. به این حرف ها که جنوبی ها نکارند !!!!!!!!!! یا شمالی ها نمی تونن بکارند!!!!!!!! و امثالهم هم اصلا دقت نکنید. مثلا شهر ایذه ی اهواز، آب و هواب مناسب کاشتن زعفران داره؛ یا یه خرده بریم بالاتر، استان گلستان روستای وامنان واقعاً شرایط آب و هوایی کشت زعفران رو داره کامل.

تو جدول زیر اطلاعات کاملی در پاسخ به این سوال که چه آب و هوا یا اقلیمی مناسب کشت زعفرانه؟ آوردم. ولی باز هم تاکید می کنم که به آب و هوای روستا و محل زمین نگاه کنید نه بر اساس شمالی یا جنوبی بودن منطقه، استان یا شهر.

جدول آب و هوای مناسب کاشت زعفران

مثالمزایاش برای کاشت زعفران معایب برای کاشت زعفراننوع آب و هوا
انزلی ، لاهیجان ، رشتباران باعث اسیدی شدن خاک میشه و در خاک های ایران که غالبا قلیایی هست این عامل مثبت هست و  مناسب کاشت زعفران اتفاقا PH   (خاک غنی )  به خاطر باریدن باران و رطوبت بالا در فصل تابستان فصلی که پیاز زعفران خوابیده است ، دو خطر رو برای پیاز زعفران به همراه داره.
1) کنه با گرما و رطوبت زیاد میشه و پیاز ها رو از بین می بره احتمال پوسیدگی پیاز زعفران در این مدل آب و هوا بسیااار بالاست.
2) آب تابستانه در حد کم باعث زودبیدار شدن و فعالیت زودهنگام پیاز زعفران میشه، برای زمین های جوان و مزارع زعفران سن پایین به اعتقاد ریش سفیدان این بده و پیاز زعفران رو زود پیر و کم بازده می کنه.
بارانی و پر رطوبت
 کرمانشاه، بیرجند ، قائنات، خراسان ، تهران و کرج ، فارس ، قزوین ، همدان، شهرکرد و مرکزی و تبریزکاشت زعفران تو این مناطق انجام میشه. فقط به نکاتی که در متن اشراه کردم توجه کنید. _______ آب و هوای معتدل، آب و هوای سرد، آب و هوای نسبتا گرم
جنوب زاهدان و اهواز، بوشهر، بندرعباس_______1) گرمای زیاد تابستانه باعث خمیری شدن پیاز زعفران میشه و پیاز های زعفران که اصل سرمایه شماست از بین می رن.
2) به خاطرگرمای بیش از اندازه و رطوبت پیاز ها احتمال الودگی شون به قارچ و کنه و مابقی آفات زعفران بسیاااااااار بالاست و این یعنی از دست رفتن پیازهای زعفران.
3) طول دوره خواب پیاز زعفران به خاطر آب و هوا گرم اش بسیار طولانی است (دو ماه بیشتر از مناطق سردسیر) و زمان بیداری پیاز زعفران کمتر میشه و این بر وزن پیاز زعفران و میزان گلدهی شون اثر گذاری منفی داره.
آب و هوای بسیار گرم و رطوبتی

بهترین آب و هوای کاشت زعفران با بازده بالا

زعفران از دمای منفی 20 درجه در زمستان تا دمای 40-45 درجه در تابستون رو می تونه تحمل کنه و دچار هیچ مشکلی نمیشه . نکته مهم همون طور که توی ویدیو هم گفتم این بود که دمای خاک مهمه نه دمای بیرون از خاک. این ماکزیمم و مینیموم هست که زعفران می تونه تحمل اش کنه. و اما جدا از بحث آب و هوای مناسب کاشت زعفران، بحث ارتفاع از سطح دریا برای کاشت زعفران چطوریاست؟

ارتفاع از سطح دریا رو اگر بین 1000 – 2500 در نظر بگیریم، بین این دو عدد میشه راحت زعفران رو کشت کرد. ولی همان طور که در بالا گفتم خیلی از مناطق آب و هوای مناسب کاشت زعفران دارن. مهم نه فقط کاشتن ، بلکه اینه که میزان عملکرد در واحد سطح چقدر هست ؟ مهم اینه میزان گلدهی آیا بالا هست یا نه ؟

شرایط آب و هوایی کشت زعفران

هر چی بازه خواب پیاز کوتاه تر و دوره بیداری بیشتر، بازده محصولات بالاتره. برای همین آب و هوای سرد با تابستون های خنک بهترین آب و هوای کاشت زعفران هستن. در مناطق گرمسیری، پیاز زعفران از آخر فرودین و اول اردیبهشت به خواب می ره تا آخر مهرماه. یعنی 5-6 ماه خوابه. در مناطق سردسیر وسط خرداد پیاز به خواب می ره تا آخر شهریور ماه. یعنی دو ماه دیرتر به خواب می ره و به همان اندازه هم زمان بیداری اش هم بیشتره. حالا، هر چی پیاز زعفران از زمین بیشتر تغذیه کنه و دوره بیداری اش بیشتر باشه می تونه مواد مغذی بیشتری بگیره و پیاز های دختری و پیاز هاییی که تکثیر شدن وزن شون بیشتر میشه و هر چی وزن پیاز بیشتر تعداد گل های زمین زعفران بیشتر. می بینید توجه به آب و هوای مناسب کشت زعفران چقدر رابطه مستقیمی با سود و برداشت داره؟

در کتاب مفاتیح الارزاق تالیف محمد یوسف نوری شیرازی شیوه زعفرانکاری در قرن 13 ( نسخه خطی دانشگاه تهران 9915) میگه :

” بدان زعفران زراعتی است سرحدی؛ که هر چه هوا سردتر زراعتش بهتر شود و اکر باران به شدت و کثرت بارد آب چندان نخواهد. در تابستان مطلقا آب نخواهد هر گاه آب دهند آن را ضرر رساند. در برج عقرب آب به آن رساند و تا آخر حمل آب را از آن دریغ ندارد و … ”

و جالب هست که میگه بهترین منطقه از نظر بازدهی منطقه ای هست که از هر جریب یعنی از هر 10 هزار متر یا همون یک هکتار بین 6-9 کیلوگرم میانگین ( میانگین یعنی از سال اول تا سال 7 زراعت زعفران همگی با هم میانگین اش ) سرگل خشک زعفران تحویل دهد. معیار هم درست داره می ده و این میزان برداشت برای یک جریب یا همون یک هکتار مورد تاییده.

جمع بندی و توصیه زعفروش

آب و هوا یکی از عامل های اثرگذار بر میزان گلدهی زعفرانه و تشخیص آب و هوای مناسب کاشت زعفران، یکی از ضروریات ورود به حوزه کاشت یا مشارکت در کاشت زعفران هست. دو عامل محیطی تاثیرگذار دیگه خاک و آب هستن که در مقاله دیگه ای کامل بهشون خواهیم پرداخت.

در حالت کلی توصیه ی ما به شما اینه که روستا یا همون منطقه ای که زمین تون داخل اش هست رو آب و هواش توی زمستون و تابستون رو در نظر بگیرید، نه بر اساس استان تون یا بر اساس شمالی بودن و جنوبی بودن تون.

بنابراین، امیدوارم که نکاتی که توی این مقاله گفتم رو به کار بگیرید و کشت زعفرانتون امسال بهتر از هر سال دیگه ای باشه. خب، هر چی لازم بود رو من توی ویدیو ها و توی این مقاله بیان کردم. امیدوارم که جواب سوال تون رو کامل داده باشیم. اگر سوالی هنوز توی ذهنتون باقی مونده حتما توی کامنت همین مقاله همینجا بپرسید، من خودم به صورت تخصصی تک به تک به سوالاتتون توی کامنت ها جواب می دم.

آیا این صفحه برای شما مفید بود؟

امتیاز 3.60 از 10 رای

0 دیدگاه برای این مقاله

دیدگاهی وجود ندارد
نظرتان را بنویسید