دسترسی به دوره مهندس مالکی کلیک کنید

دسته بندی: آموزش کشت زعفران
برداشت تضمینی 40 کیلوزعفران در هکتار

منتشر شده توسط فاطمه درویشی ایوری در آگوست 7, 2022

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

این مقاله ناب از زعفروش، قراره بریم سراغ یک گنجینه در صنعت زعفران و از تجربیات و دانش ایشون استفاده کنیم، من برای طرح مشارکت در کاشت زعفران زعفروش، سراغ گنج های صنعت زعفران رفتم و ازشون تجربه و دانش شون رو خواستم که بهم توی پروژه مشارکت کمک کنند، یکی از اون افراد دکتر ملافیلابی هستن که حضوری خدمت شون رسیدم و شما در مقالات زعفروش بار های می بینید که من از ایشون یاد می کنم .

دکتر عبدالله ملافیلابی ، پژوهشگر 30 ساله صنعت زعفران ایران و عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی هستن. که کل این مقاله درباره برداشت تضمینی 40 کیلو زعفران در یک هکتار طی 4 سال زراغی هست. یعنی همان چیزی که در مقاله هزینه ها و درآمد های کاشت زعفران سال 1401 بهتون گفتم میانگین سالی 10 کیلو گرم ، یعنی به ازای هر متر مربع 1 گرم زعفران .

دکتر ملافیلابی در این مقاله از 15 فاکتور اساسی برای تضمین برداشت 40 کیلوگرم زعفران خشک در یک هکتار طی 4 سال رو بیان می کنند.

15 فاکتور، برای تضمین 40 کیلو زعفران از یک هکتار

تراکم ،تغذیه، آبیاری و وزن پیاز 4 عامل مهم در تولید محصول اقتصادی زعفران می باشد، و برای تولید پیاز درشت ، و اقتصادی بودن طرح ، عمر مزارع رو به 4 سال می یارم . اجرای دستور العمل ذیل تولید 40 کیلو زعفران خشک در هکتار را در عمر 4 ساله تضمین می نماید ، این در حالی است که زارعین در سال اول کشت میانگین 230 گرم محصول برداشت و مزارع خود را حداقل 8 سال نگه میدارند. زارعین درحال حاضربطورمتوسط سالانه 5/3 کیلوگرم درهکتارمحصول زعفران برداشت مینمایند.

  1.  آنالیز خاک نموده در صورتیکه در صد مواد آلی زمین کم است لازم است برای حاصلخیزی زمین از کودهای آلی استفاده نمایید . بطور میانگین هر 45 تن کود دامی گاوی پوسیده یک در صد مواد آلی زمین را بالا میبرد مواد آلی مناسب زمین حدود 2% می باشد. خاک مناسب از نظر بافت شنی لومی می باشد.
  2. 2-     حد بحرانی فسفر در خاک 15 تا 20 پی پی ام (میلی گرم در کیلو گرم ) می باشد ، لذا با وجود این مقدار فسفر در خاک ،مصرف کودهای فسفری تاثیر چندانی در افزایش تولید ندارد. برای افزایش فسفر خاک در صورت کمبود به ازای هر 5/4 کیلو فسفر خالص ، در هکتار ، یک پی پی ام به فسفر خاک افزوده می شود.
  3. 3-     میزان لازم یا حد بحرانی پتاس در خاک 200 تا 300 پی پی ام برآورد شده ، لذا در صورت کمبود ، مصرف این کود، در افزایش تولید و بهبود کیفیت محصول از اهمیت خاصی برخوردار است، آهکی بودن خاک، PH  بالا و کمبود مواد آلی از عواملی است که راندمان جذب پتاس را کاهش می دهد. در صورت کمبود تا رسیدن به حد مطلوب هر کیلو کود پتاسه خالص ، یک پی پی ام پتاس خاک را افزایش و توصیه می گردد.
  4. 4-     برای حاصلخیزی زمین کودهای فوق را در زمین پخش و سپس زمین را شخم بزنید و عملیات تکمیلی زمین را انجام دهید.
  5. 5-     پیاز زعفران را ترجیحا از مزارع جوان 3-4 ساله خریداری وسپس درجه بندی نموده و پیازهای حداقل  3 سانتیمتر قطر به وزن 10 گرم را جهت کشت جدا نمایید تا در سال اول بتوانید به ازای هر پیاز یک گل داشته باشید.در این صورت در همان سال کشت 5 تا 6 کیلو زعفران (کلاله +خامه) ودر 4 سال جمعا 40 کیلو محصول زعفران خواهید داشت . توجه داشته باشید به ازای هر 1 سانتیمتر افزایش قطریعنی  (از 3 سانتیمتر قطربه 4 سانتیمتر و یا از وزن 10 گرم پیاز به میانگین 23 گرم ) محصول مزرعه زعفران  شما   3 برابر خواهد شد. براساس حداقل 10 گرم وزن پیاز و تراکم 100 پیاز در متر مربع در هر هکتار 10 تن پیازحداقل مورد نیاز می باشد.
  6. 6-     پیاز ها را با قارچ کش بنومیل 2 در هزار بر علیه بیماریهای قارچی ضد عفونی نمایید برای اینکار حمام آبی با قارچکش  تهیه و پیازها را بمدت 20 تا 25 دقیقه در حمام غوطه ور و سپس بمدت 5 تا 6 ساعت پیازها را در هوای آزاد خشک کنید.
  7. 7-     پیازها را در زمین آماده شده در نیمه اول خرداد ماه بکارید.
  8. 8-     نحوه کشت طوری باشد که در هر متر مربع زمین تعداد 100 پیاز کشت گردد،برای اینکار کشت در داخل کرت بصورت ردیفی به فاصله ردیف 20 سانمتیمتر و روی هر متر زمین 20 عدد پیاز پشت سرهم همانند دانه های تسبیح کشت شودویا فاصله ردیف 25 سانتیمتر و روی هر مترطول زمین  25 عدد پیاز (به هر حال تراکم 100 پیاز در متر مربع).
  • 9-     عمق کاشت درمناطق گرمسیر و یا با هدف درشت سازی پیاز 15 سانتیمتر ودر مناطق سردسیر و کشت چند ساله 20 سانتیمتر در نظر گرفته شود.
  • 10-      در صورت امکان، وجود و ارزانی کاه و کلش گندم در منطقه 2 تن در هکتار سطح مزرعه زعفران را مالچ کلش در طول تابستان در ماههای مرداد، شهریور و یا مهر پخش نمایید.
  • 11-      در صورتیکه درمنطقه آب فراوان دارید و خطر کنه نمی باشد در اواسط مرداد ماه زمین کشت شده را یک بار آبیاری نمایید.
  • 12-      آبیاری زیاد در گلدهی ودرشت کردن پیاز موثر است .،اگر محدودیت آب ندارید از 15 مهر به فاصله هر 15 روز یکبار با توجه به بارندگی های منطقه آبیاری نمایید در غیر اینصورت 5بار آبیاری در طول دوره رشد وفق عرف زارعین  شامل زائیچ آب در حدود 15 مهر ، گل پاک پس از برداشت گل در آبانماه،ویک بار دیگر برای ادامه رشد رویشی در پاییز و 2 بار آبیاری در بهار لازم است توجه داشته باشید این 5 بار آبیاری با توجه به بارندگیهای منطقه تنظیم گردد تا تنش زیادی به مزرعه شما وارد نشود، به هرحال از دادن آب زیاد غافل نشوید .
  • 13-      یک بار سله شکنی بعد از 2 تا 3 روز از اولین آبیاری در مهر ماه جهت تسهیل در گل آوری مزرعه زعفران و یا دو بار آبیاری نم به نم تو صیه می گردد. دادن کود شیمیایی 100 کیلو اوره بعد از گل پاک و یا سال در میان همراه کولش(رنده زدن مزرعه) 45 تن کود دامی پوسیده گاوی مورد تو صیه می شود.
  • 14-      در نیمه اول اسفند محلولپاشی مزرعه (تغذیه برگی) با کودهای بیولوژیک منجمله آمینو پالیس، آمینول فورته ،ویا کوهای شیمیایی بویژه کود اختصاصی زعفران دلفارد و کودهای کامل و مستر و هوگلند فرموله شده به نسبت 7در هزار توصیه اکید می گردد.
  • در صورت نیاز 2تا 3 بار وجین و مبارزه با علفهای هرززمستانه ،بهاره و تابستانه تو صیه می گردد.  
  • گلها را صبح زود و قبل از باز شدن چیده وپرکرده وکلاله قرمز 3 شاخه ای را یک میلی متر پایین تر از از محل 3 شاخه جدا نمایید ودر صورت وجود خشک کن سریعا زعفران را خشک کنید ودر صورت عدم وجود خشک کن آنها را در سایه به دور از گردو خاک و در محلی مطمئن خشک ودر قوطی های قلع اندود نگهداری نمایید . قابل ذکر اینکه هر قدر فاصله چیدن تا خشک کردن گل ها سریعتر باشد کیفیت زعفران شما بهتر خواهد بود.

جمع بندی و توصیه زعفروش

پروژه طرح مشارکت زعفروش از مهم ترین پروژه های اجرایی زعفروش هست، و در طی این پروسه هر تحقیق و پژوهشی انجام بدم رو در قالب مقاله بیان می کنم، مخصوصا که قراره شخص خودم در زعفروش توسط همین دستور العمل زمین های زعفران رو بدم زیر کشت.

پی دی اف خود دکتر رو اینجا ضمیمه می کنم حتما اون رو دانلود کنید.

سوالی در این خصوص اگر دارید می تونید در پایین مقاله بخش کامنت ها بپرسید تا از دکتر ملافیلابی بپرسم و همینجا جواب اش رو بهتون می دم.

آیا این صفحه برای شما مفید بود؟

امتیاز 3.67 از 18 رای

2 دیدگاه برای این مقاله

میهمان

کارن

10:57 ب.ظ در آگوست 14, 2022

پی دی اف مقاله دانلود نمیشه لینک مشکل داره

میهمان

فاطمه درویشی ایوری

10:28 ب.ظ در آگوست 15, 2022

پاسخ من به کارن

سلام گلم الان چک کردم برای من دانلود شد

میهمان

زهرا

6:59 ب.ظ در اکتبر 28, 2022

سلام
پیازهای مزرعه من با وجوداینکه چهارساله کشت شده ولی هنوز خیلی ریز و کوچیک هستن.۳۰۰۰هزار متر زمین سال 1400.سیصد کیلو گل داده

نظرتان را بنویسید