دسترسی به دوره مهندس مالکی کلیک کنید

دسته بندی: پژوهش درباره زعفران
کرونا چه کشاورز هایی رو ثروتمند کرده؟!

منتشر شده توسط فاطمه درویشی ایوری در جولای 7, 2020

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

این روز ها در حالی ماه خرداد و تیر رو پشت سر میذاریم که خیلی از شهر ها و کشور های دنیا شاهد روزگاری غیر معمول و بی سابقه اند؛ حال و روزی که یه ویروس فسقلی به اسم کوید 19 برامون درست کرده! این روز ها مردم فقط در صورتی مجاز اند (اجازه ای حداقل به لحاظ اخلاقی) خونه هاشون رو ترک کنند که دلیل خیلی خوبی براش داشته باشند. یک دلیل موجه، مثل خرید مواد غذایی!!! اون هم با ماسک و رعایت جوانب احتیاط.

تو چنین موقعیت هایی الگوی مصرف به شدت دست خوش تغییر میشه و خیلی جا ها تقاضا برای مواد غذایی بومی افزایش پیدا میکنه. و شاید شما هم متوجه شده باشید که به خاطر کرونا، درآمد یکسری از بیزینس ها در حوزه پزشکی و آموزش انلاین و … خیلی زیاد شد و حوزه هایی هم مثل گردشگری و رستوران ها و… هم کاهش درامد زیادی رو تجربه کردن اما ببینیم که این کرونا و این ویروسی که در سراسر جهان غوغا به پا کرده در حوزه کشاورزی چه اثری بر جای گذاشته؟

در این مقاله ما قصد داریم، درباره فرصت هایی که کرونا برای کشاورز ها به وجود آورده صحبت کنیم، و 3 تجربه عالی کشاورز های 3 نقطه جهان که تونستند از کرونا برای خودشون فرصت خلق کنند رو بگیم.

چرا باید این مقاله رو بخونیم؟ به چه درد ما می خوره؟

برای زعفروش مهم بود که بدونه توی دنیا کشاورز ها با کرونا چیکار کردن؟ کی تونسته از کرونا فرصت بسازه؟ و با خوندن این مقاله یکسری ایده به ذهن ما زعفروشیا رسید که در مقاله بعدی بهتون خواهیم گفت که ما توی ایران می تونیم چیکار ها بکنیم؟ چه فرصت هایی برای کشاورز های داخل ایران هست؟

دوست داریم شما هم این مقاله رو با ما بخونید، و ایده های که شما از خوندن این مقاله گرفتید رو در پایین بخش نظرات بهمون بگید. یعنی چی؟ یعنی بگید خوب ما توی ایران مثلا می تونیم چه کارهایی بکنیم؟ یا مثلا خود شما چه جور محصولات کشاورزی هست که دوست دارید از طریق مستقیم به دست تون برسه؟

زعفروش مشتاق شنیدن و خوندن نظرات شماست، پس حتما نظرتون رو بهمون بگید.

تاثیر کرونا بر کشاورز ها، فرصت های کشاورزی با کرونا

مجلۀ کشاورزی فارو (the furrow) با دکتر هانس-دیتر استانلکنخت (Hans-Dieter Stallknecht)، یکی از اعضای انجمن کشاورزی آلمان در این زمینه گفتگویی داشته. در این گفتگو دکتر هانس-دیتر اظهار کرده با وجود این که هنوز برای نتیجه گیری در مورد روند مشخص و واضح زوده، اما میشه از یک چیز مطمئن بود، یعنی افزایش دیوانه وار مصرف! پس اگه شما فضا و ظرفیتش (پتانسیل) رو داشته باشید می تونید جایگاه خیلی خوبی تو بازار به خودتون اختصاص بدید.

توی این مقاله، صحبت از تطبیق دادن بخش کشاورزی و فروش از طریق بازاریابی مستقیمه، تا به این ترتیب به جایگزینی ایمن برای سوپرمارکت ها تو شرایط همه گیر کرونا برسیم. مجلۀ فارو از چند مزرعه در آلمان، فرانسه و انگلستان که در تلاشند تا از شرایط بهینه استفاده کنند، بازدید کرده و نتیجه اون رو ما قراره با هم دیگه توی این مقاله بخونیم.

در این مقاله زعفروش، با 3 کشاورز که از کرونا فرصت ساختن آشنا میشیم:

  • جعبه های ارگانیک در آلمان
  • قصابی مزرعه در فرانسه
  • فروشگاه مزرعه با قابلیت “Drive-In” در انگلستان

آلمان، جعبه های ارگانیک از مزرعۀ براون (Braun)

تاثیر کرونا بر کشاورز ها، فرصت های کشاورزی با کرونا.
کرونا چه کشاورز هایی رو ثروتمند کرده؟!

اولین گفتگو با آقای براون انجام شده. ایشون صاحب یک مزرعه با 65 هکتار زمین کشاورزی و 5000 متر مربع گلخونه هستند، با یک عالمه محصولات جورواجور مثل ذرت، کدو تنبل، سبزیجات، گیاهان دارویی و غیره.

طبق گفتۀ ایشون، به خاطر شرایط کرونا همۀ مردم (در اون حوالی) در حال خرید محصولات آلمانی به ویژه محصولات ارگانیک اند.

مزرعۀ براون از سال 1988 فعالیتش رو به صورت گرفتن بسته بندی پک های محصولاتش و تحویل اونا به مشتری هاش، شرکت ها، مهد کودک ها، مدرسه ها و غیره شروع کرده و داره ادامه میده. از ماه مارس 2020، با وارد شدن کرونا به آلمان سفارشات مزرعه به طور چشمگیری افزایش داشته باشه. به طوری که بخش بسته بندی توی شرایط اورژانسی و فوری قرار گرفته و کارکنانش با تمام سرعت کار کردند. با وجود این سرعت زیاد، مزرعه از سفارشات عقب مونده و بعضی از سفارش ها به دلیل همین افزایش بالای تقاضا پذیرش نشدند!!! اتفاقی که در تجربۀ 34 سالۀ آقای براون بی سابقه است.

این روز ها مزرعۀ براون تا حدود 3500 پک را در هفته به فروش می رساند، که در واقع 10 تا 15 درصد بیشتر از حد معمول است. بخش بسته بندی کارش سنگین تر شده و دوشیفته کار میکند! 3 روز در هفته حدود 12 تا 14 ساعت بسته بندی!

مزرعۀ براون و رعایت نکات بهداشتی

اول از همه باید ذکر کم که بسته بندی ها با رعایت نکات بهداشتی انجام میشه، به خصوص تو این شرایط کرونایی. یکی از اقدامات دیگۀ مزرعۀ براون که خیلی مورد استقبال مشتری ها بوده، تحویل بدون تماس با مشتریه اون هم با لباس های کاملا پوشیدۀ بهداشتی. حتی بعضی از مشتری ها با توجه به اعتمادی که به آقای براون و همکارانش دارن، کلید به اون ها دادن تا بتونن بسته ها رو داخل راهروی خونه ها بگذارن. همینطور مشتری ها می تونن جعبه های ویژه ای سفارش بدن تا اگه احیانا جعبشون چند ساعت هم تو راهرو موند، مواد غذایی داخلش فاسد نشن.

تشکر از کارکنان

خیلی از مشتری ها با نوشته های کوچولو و کارت پستال از کارکنان تشکر می کنن. آقای براون میگه این نامه کوچولوها خیلی دلگرم کننده اند.

خود آقای براون هم خیلی قدردان کارکنانش هست و برای جبران زحمت هاشون توی این شرایط کرونا، به اونا مبلغی به عنوان پاداش پرداخت کرده.

اقدامات جدید مزرعۀ براون

هرچند که مزرعه همیشه سود داشته و این روز ها هم بیشتر سود داره، اما آقای براون حواسش جمعه و میدونه که ممکنه با ادامۀ شرایط محصولات ارزون تری جای محصولاتش رو بگیره و رونقش کم شه. برای همینم به فکر گسترش های جدیده که رونق رو زیاد کنه. اقداماتی مثل اضافه کردن  انبار، سرد خونه، دفتر و غیره است. البته اینا فقط در حد فکر نیست، اقداماتی هم براش انجام شده و تا چند هفتۀ دیگه راه میفتن.

فرانسه، قصابی در مزرعه

تاثیر کرونا بر کشاورز ها، فرصت های کشاورزی با کرونا.
کرونا چه کشاورز هایی رو ثروتمند کرده؟!

سوفی و الویه بلوندل در فرانسه حدود 3000 خوک توی مزرعشون نگهداری می کنند که از غلات و محصولات مزرعه تغذیه می شوند. از سال 2015 اونا تصمیم گرفتند تا زمینۀ کارشون رو گسترش بدن و گوشت خوک رو به طور مستقیم به مشتریاشون عرضه کنند. اونا گوشت خوک را به صورت های مختلفی ارائه میدند مثل گوشت دودی، فراوری شده و غیره.

طبق گفتۀ آقای بلوندن از ابتدای شیوع کرونا تا الان فروششون 50 درصد افزایش داشته! این افزایش در حالیه که دیگ مشتری های عمده ای مثل رستوران ها ندارن (رستوران ها به علت شیوع کرونا، بسته اند.) و تمام مشتری هاشون اشخاص اند. اون ها تعداد کارکنانشون هم افزایش دادند تا بتونن سفارشاتشون رو پذیرش کنند.

رعایت نکات بهداشتی

بهداشت همیشه مهمه و این روز ها مهم تر!!! آقا و خانم بلوندن جوانب احتیاط رو از هر طرف که فکرشو بکنید رعایت کردند. اولا توی قسمت صندوق فروشگاه بین فروشنده و مشتری ها از شیشه های مخصوصی استفاده کردند. بین مشتری ها هم فاصله اجتماعی کاملا رعایت میشه. مواد ضدعفونی کننده هم در اختیار مشتری ها قرار می گیره و محیط فروشگاه به طور مرتب ضدعفونی میشه. از طرفی با توجه به این که آب و هوا توی این ماه های سال مساعده، در فروشگاه همواره بازه تا مشتریا مجبور نشن دستگیره ها رو بگیرن. در ضمن آقا و خانم بلوندن در صدد هستن ماسک بیارن و تو فروشگاه به مشتریا ارائه بدند.

ساز و کار قصابی

در این شرایط کرونایی، هفته ای حدود 45 تا خوک سلاخی میشن. این خوک ها با محصولات خود مزرعه از جمله کلزا، نخود فرنگی و غیره تغذیه میشن. آقای بلوندن تخصص اصلیش کشاورزیه و دانش عملی قصابیش رو تو یه مدرسه تجارت لبنیات و گوشت به دست آورده.

قابل ذکره که برای این زوج کشاورز و قصاب (!)، طبیعی بودن گوشت خیلی مهمه. اونها از هیچ نگهدارنده یا طعم دهنده و افزودنی های دیگه استفاده نمی کنند. در واقع تو فروشگاهشون طعم و مزۀ واقعی رو میشه چشید!

فروشگاه مزرعه با قابلیت “Drive-In” در انگلستان

تاثیر کرونا بر کشاورز ها، فرصت های کشاورزی با کرونا.
کرونا چه کشاورز هایی رو ثروتمند کرده؟!

خیلی از کشور های دنیا توی روزهای کرونایی قوانین خاصی برای وسایل حمل و نقل گذاشتند. به همین دلیل مردمی که تو روستا ها زندگی می کنن و قبلا برای خریدهاشون این طرف و اون طرف می رفتند، این روز ها بیشتر به فروشگاه های محلیشون توجه دارند. این یعنی چی؟ یعنی فرصتی برای فروشگاه ها و مزرعه های روستایی که با ایده های جالب و گاهی منحصر به فرد، بازار فروششون رو رونق بدن.

بیاید بریم سراغ یکی از این مزرعه های خلاق، یعنی مزرعۀ هیلام در انگلستان. این مزرعه محصولاتش رو به طور مستقیم به مشتریانش می فروشه و ایدۀ جالب اینه که لازم نیست مشتری ها از ماشینشون پیاده بشن. چنتا از فروشنده ها با لباس ها و پوشش های مخصوص ایام کرونا ایستادند تا سفارش مشتری رو توی ماشینش بگذارند. این یعنی همون “Drive-In”.

از ماه آپریل 2020، جیسون و شارلوت ولز تامپسون (Jason and Charlotte Wells-Thompson) با کمک تیمی که تشکیل دادند محصولات مزرعشون رو انتخاب و بعدش بسته بندی می کنند و با پذیرش حدود 50 مشتری در ساعت (!!!) فروش خودشون رو تکمیل می کنند.

فروش بدون تماس

خانم ولز تامپسون توضیح میده که چطور شرایط بحرانی باعث شده که خلاقیت و هوشمندیشون رو به کار بندازن و این ایده رو عملی کنن. اوایل این فروشگاه هم مثل بقیۀ فروشگاه ها تمهیداتی برای فاصله گذاری بین افراد دیده بود، اما بعد از یک مدت به خاطر تعداد بالای مشتری رعایت این فاصله ها عملا غیر ممکن شده بود. خیلی از فروشنده ها شروع کردن به تحویل سفارش با پیک و این جور داستانا، اما برای مزرعۀ ولز تامپسون امکانش نبود وسیلۀ حمل و نقل فراهم کنه. از طرفی فاصله گذاری هم رعایت نمیشد و این جور مواقع به جز احتمال قفل فروشگاه از طرف مراجع قانونی، وجدان آدم هم اجازه نمیده به فروش ادامه داد. از طرفی هم مزرعه به فروش نیاز داشت! این تنگنایی بود که تامپسون ها داخلش بودند که با ایدۀ فروش به صورت “Drive-In” تهدید به فرصت تبدیل شد!

طرز فروش این شکلیه که خانواده ها لیست کامل محصولاتی که میخواند رو از پنجره به فروشنده می رسونند. بعد تیم های مختلف فروشگاه، محصولات رو انتخاب و بسته بندی می کنند و با کمترین تماس داخل ماشین می گذارند و با گیرنده های مخصوص بدون تماس مستقیم پول رو از مشتری دریافت می کنند. یک نکتۀ قابل توجه اینه که مزرعه با علائم و تابلو هایی که مشتریا رو خیلی واضح و کامل راهنمایی کنه تجهیز شده.  

رونق فروش و تشکر مشتری ها

طبق گفتۀ خانم ولز تامپسون مشتری ها با یادداشته هایی که از شیشۀ ماشین نشون میدن، اظهار تشکر و قدردانی میکنن. این جور اظهار لطف ها انگیزۀ گروه رو هم افزایش میده و دلگرمشون میکنه.

در مورد رونق فروش همین رو بدونید که تعداد کارمند ها از 3 نفر به 12 نفر رسیده، کفایت می کنه. همین افزایش نشون میده که سر فروشگاه چقدر شلوغه، و این هم یعنی رونق فروش!

سخن آخر زعفروش

از اینکه تا آخر این مقاله ما رو همراهی کردید بینهاااااایت ازتون سپاسگزاریم. شما چه ایده هایی از این مقاله گرفتید؟ بنظرتون توی ایران کشاورز های ما چجوری می تونند از کرونا فرصت بسازند؟ برامون نظرتون رو بنویسید.

راستی! از اینکه ما رو به دوستان و اعضای خونواده تون معرفی می کنید و همراه زعفروش هستید خیلی قدردان و ممنونیم، همین الان لینک این مقاله رو برای کسی که علاقه مند به کشاورزی هست بفرستید.

راستی یک مقاله دیگه هم از همین مجله ترجمه کردیم و در سایت زعفروش گذاشتیم، حتماااااااااا توصیه می کنم که اون مقاله رو هم بخونید از بین بردن علف های هرز با لیزر

آیا این صفحه برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00 از 1 رای

0 دیدگاه برای این مقاله

دیدگاهی وجود ندارد
نظرتان را بنویسید