دسترسی به دوره مهندس مالکی کلیک کنید

دسته بندی: آموزش کشت زعفران
7 دلیل پر سود بودن زعفران

منتشر شده توسط فاطمه درویشی ایوری در آگوست 6, 2022

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

امروز 12 مرداد 1401 هست و قیمت یک کیلو خیار در روستای محل زندگی من ایور 1500 تک تومنی، و قیمت یک کیلو گوجه 2500 تک تومنیه. این درحالیه که همین الان قیمت یک کیلو خیار در تره بار 13 هزار تومان و قیمت گوجه 14 هزار تومنه. دقیقا الان که دست به قلم نوشتن این مقاله در سایت زعفروش شدم، یک هفته ای میشه که دارم درباره تره بار روستا با شورای روستا و مسئولین جهاد و استارت اپ های کشاورزی حرف می زنم که این حق کشاورز تره بار کار نیست و واقعا داره بهشون ظلم میشه، باید کاری براشون کرد. هر کسی یه جوابی می ده: تره بار قیمت اش از قبل مشخص نیست عرضه و تقاضا عوض اش می کنه؛ باری هست که بمونه خراب میشه این قیمت رو خیلی می تونه تغییر بده؛ یک عده هم میگن تقصیر کشاورزه که زیاد کاشته؛ یکی میگه باید دولت سردخونه بسازه و …

باور کنید فکر کردن بهش ومخصوصا اگه خودت رو جای کشاورز بذاری می بینی که چه غم بدیه که ضرر کنی و نه پول آبت در بیاد نه پول بذرت، نه پول زحمت کشی هات و نه پول کود و سمی که دادی… و تازه باید بری گردن کج کنی که همین بار خیار یا گوجه ای که روی دستت مونده رو اون آقای مغازه دار یا میدون باری به قیمت 1/8 واقعیت برداره و حتی همون پول هم نقد نیست و فقط ثبت می کنه توی دفتر آقا یا خانم فلانی چقدر آورده امروز!

اما اگه همین محصول زعفران باشه، بازی زمین تا آسمون فرق می کنه. دیگه از این صحبت ها نیست. من از دو سال پیش که زعفروش رو راه انداختم، مسئولیت تمام زمین های پدرم رو به عهده گرفتم وهیچ وقت نذاشتم بره سمت کاشت خیار یا گوجه یا تره بار مثل لوبیا سبز و … . اما برگردم به جمله اول. اگر محصول کشاورز زعفران باشه، اوضاع چه فرقی می کنه؟ چرا میگم زعفران با سایر محصولات دیگه کشاورزی حتی قابلیت مقایسه هم نداره؟ علت پر سود بودن زعفران چیه؟ سود زعفران چقدره؟ با من همراه باشید تا توی این مقاله به همه این سوالاتتون جواب بدم.

7دلیل پر سود بودن زعفران

هفت دلیل اصلی برای سود آور بودن زعفران می شه در نظر گرفت:

  1. هر ساله پیاز زعفران حداقل 2 برابر میشه
  2. نگه داری آسان زعفران بدون تجهیزات و شرایط خاص
  3. کم آب بودن گیاه زعفران
  4. یک سال می کارید و 7 سال برداشت محصول دارید
  5. بازار فروش قطعی صادرات
  6. قیمت به روز زعفران
  7. زعفران فاسد شدنی نیست

درپایین به صورت موردی به توضیح هر کدوم از این موارد که می تونن علت پرسود بودن زعفران باشن خواهیم پرداخت. همینطور اگر براتون درآمد کاشت زعفران به طور کلی و با محاسبه میزان سود و هزینه کرد و اینجور موارد هم سواله یه سر به مقاله ای که قبلا با موضوع هزینه و درآمد کاشت زعفران سال 1401 نوشتم بزنید. اونجا جواب کلی از سوالاتتون هست. اما برگردیم به دلایل پرسود بود ن زعفران.

سود زعفران چقدره؟

هر ساله پیاز زعفران حداقل 2 برابر میشه

اولین دلیل پرسود بودن زعفران اینه که هر ساله پیاز زعفران حداقل 2 برابر میشه. فصل گلدهی پیاززعفران، هر ساله از آذر تا فرودین شروع می شه و پیاز زعفران شروع به تقسیم شدن می کنه؛ یعنی خود پیاز اصلی از بین می ره و تبدیل میشه به 3-4-6 پیاز دختری دیگه و خود پیاز اصلی به شکل یک دکمه انتهای پیاز های دختری باقی می مونه. هر چی پیاز زعفران درشت تر باشه، تعداد پیاز های دختری بیشتری داره. بیایید به طور عملی الان با هم دیگه حساب کنیم: اگر ما 1 تن پیاز زعفران امسال بکاریم سال بعد چه تعداد میشه؟

اول، پیاز های زعفران بالای 8 گرم تکثیر بشند و پیاز های زیر 8 گرم تکثیر نشند و فقط آذر تا فرودین ماه وزن خودشون رو بیشتر کنند بدون اینکه تقسیمی صورت بگیره.

دوم؛ آفات گیاه زعفران باعث از بین بردن یکسری از پیاز های زعفران میشه بدون استثنا از قارچ ها و کنه ها گرفته تا موش کور و موش های صحرایی.

با وجود هر دوی این اتفاقات، حداقل هر مقدار پیاز زعفران در زمین بکارید طی 5 سال 5 برابر میشه. یعنی هر ساله به حجم و وزن پیاز های زعفران شما حداقل 100 درصد اضافه میشه.

بزارید شفاف تر بگم اگر یک تن پیاز زعفران بکارید سال سوم میشه 3 تن و سال پنجم میشه 5 تن پیاز زعفران. و این خودش یعنی سوددهی بدون هیچ کاری به خاطر این خصلت بسیار خوب گیاه زعفران.

نگه داری آسان زعفران بدون تجهیزات و شرایط خاص

دومین دلیل پر سود بودن زعفران اینه که برای نگه داری محصول زعفران نیازی به سردخانه، یا تجهیزات و امکانات خاصی ندارید. توی هر خونه ای میشه زعفران رو نگه داری کرد بدون اینکه امکانات یا تجهیزات خاصی رو بخواد؛ بعد از برداشت و خشک شدن زعفران دیگه شما در یک جای خشک و بدور از نور خورشید می تونید نگه داریش کنید.

راحت ترین شیوه نگه داری و مراقبت رو داره. در مقاله روش های درست نگه داری زعفران بهتون کامل توضیح دادن باید چیکار کنید. اگه دوست دارید بدونید بهترین شرایط نگه داری زعفران چیه حتما اون مقاله رو که خودم نوشتم بخونید.

کم آب بودن گیاه زعفران

سومین دلیل پر سود بودن زعفران اینه که گیاه زعفران فقط و فقط به 4 آب یاری اصلی نیاز داره؛ یعنی در طی 12 ماه سال فقط 4 آب قراره به زمین داده بشه. حتی عجیب تر. اگر بارندگی و برف در زمستان خیلی خوب باشه فقط به 2 آبیاری آصلی نیاز داره در کل یک سال.

کدام گیاه یا محصول کشاورزی رو شما می تونید پیدا کنید که آبیاری اش اینقدر کم باشه؟ زعفران گیاهی هست که نیاز آبی اش دقیقا در زمستان هر سال هست این یعنی چی؟ یعنی آب اصلی رو داره از بارون و برف تامین می کنه. خب چرا؟ چون گیاه زعفران توی تابستون خوابه و پاییز و زمستان بیدار میشه و پاییز و زمستان هم خداوند خودش با نعمت بارون و برف داره گیاه رو آبیاری می کنه. این هزینه کم در واقع از طرف دیگه سود زعفران رو می بره بالا. درباره 4 آب اصلی گیاه زعفران در مقاله آبیاری گیاه زعفران کامل براتون توضیح دادم، در صورتی که دوست داشتید اطلاعات بیشتری داشته باشید مقاله رو بخونید.

درآمد زعفران

یک سال زعفران می کارید و 7 سال برداشت دارید

شما کدام محصول کشاورزی رو می شناسید که هزینه کاشتش یک باره و تا 7 سال بعد فقط کافیه محصول رو برداشت کنید بدون اینکه هزینه ای برای کاشت مجددش بدید؟ گیاه زعفران دقیقا اینطوریه. یعنی ما یک بار در تابستون زمین زعفران رو می دیم زیر کاشت زعفران و تا 7 سال آینده هر آبان ماه گل های بنفش و زیبای زعفران رو برداشت می کنیم.

همینجا بگم، شاید بپرسید پس چرا طرح مشارکت زعفروش با مشتریان اش 4 ساله است، اگه تا 7 سال میشه نگه داشت؟ چون زعفروش در طرح مشارکت در کاشت زعفران اش 2 برابر حد معمول پیاز زعفران رو می کاره و این یعنی تراکم کاشت به شدت بالاست و جا برای تکثیر 7 ساله اصلا نداره و طبق خاصیت آللوپاتی که در مقاله تناوب زراعی زعفران بهتون گفتم اگه بخواد بیشتر از 4 سال نگه داره باعث کاهش عملکرد مزرعه زعفران میشه. برای همین است مزارعی که در طرح مشارکت زعفروش هستن 4 ساله محسوب می شن.

بازار فروش قطعی صادرات

وقتی 90 درصد زعفران جهان توی ایران هست و ایران یکی از مهمترین قطب های صادرات زعفران در دنیاست، وقتی زعفران گران ترین ادویه جهان و طلای سرخ محسوب میشه و سلطان ادویه هاست، بازار فروشش قطعی نیست؟ پنجمین دلیل پر سود بودن زعفران اینه که زعفران محصولیه که حتی توی اوج کرونا که مرزها بسته بود و صادراتی اتفاق نمی افتاد باز بازار خریدش به راه بود و خرید و فروش زعفران اتفاق می افتاد. درسته قیمتش ثابت باقی موند و افزایش قیمتی نداشت ولی پیش نیومده که شما زعفران داشته باشید و کسی بگه نمی خرم و روی دست تون بمونه! سود زعفران درواقع روزانه قابل محاسبه است.

تنها مسئله ای که وجود داره بازار زعفران گلخانه ای هست که با اینکه زحمت بسیار بیشتری داره ولی قیمتش هیچ فرقی با زعفران به دست آمده از زمین کشاورزی نداره و قیمت هاشون تقریبا یکسانه.

قیمت به روز زعفران

ششمین دلیل پر سود بودن زعفران اینه که زعفران به خاطر بحث صادراتی بودن اش، قیمتش همیشه به روزه. سال 1400 در مرداد ماه قیمت زعفران پوشال 11 میلیون تومان بود و در آبان 1400 رسید به 29 میلیون تومان یعنی طی 3 ماه قیمت نزدیک 3 برابر شد. و اگر بازار زعفران برای داخل ایران به تنهایی بود به اندازه تورم معمول کشور همون 40 درصد افزایش قیمت رو می داشتیم.

ولی چون قیمت زعفران توسط بازار داخل زیاد دست خوش تغییرات نیست و به صادرات اون وابسته هست، مثل قیمت دلار و قیمت طلا تغییرات اش هم وابسته به این موارد هست.

شما محصولی رو می شناسید در بین محصولات کشاورزی که قیمت اش اینجوری تغییر پیدا کنه؟ من که نمیشناسم.

زعفران فاسد شدنی نیست

هفتمین و آخرین دلیل پر سود بودن زعفران اینه که زعفران محصولیه که اصلا بعد از برداشت خراب شدنی نیست! تاریخ انقضا اون زمان محدودی نداره واتفاقی نمی افته. شما اون رو نگه دارید از ترس اینکه نکنه فاسد بشه مثل خرما یا سیب و خیار و گوجه و استرسی از این بابت اصلا کشاورز نداره. شرایط مطلوب نباشه می تونه نگه داره و اتفاقی برای کیفیت محصول رخ نمی ده. بعد از برداشت زعفران، در فصل آبان ماه شما زعفران رو تا هر موقعی نگه دارید بازار خودش رو داره و اصلا اینطور نیست که بگید فاسد شد.

جمع بندی و توصیه زعفروش

تو این مقاله به مسئله سود زعفران پرداختم و فهمیدیم زعفران بر اساس 7 دلیلی که گفتم محصول فوق العاده سودرسانیه. اما خالی از لطف نیست من اینجا مبحثی رو برای کشاورزان صادقانه و بدون رودربایستی مطرح کنم.

کشاورز هر محصولی باشید، دست تون زیر دست دولت و دلال محصول هست، یعنی توی ایران وقتی کشاورزی می کنید، به اندازه بهتون سود می رسه که فقط از کار دلزده نشید و باز بمونید و ادامه بدید. سود اصلی محصولات کشاورزی برای افراد دیگری است. این رو برای این بهتون میگم که بدونید اگر از خوندن این مقاله این حس بهتون دست داده که فاطمه درویشی داره میگه “یه محصولی هست که چنان سودی داره که حد نداره و از همه محصولات کشاورزی دیگه بهتره و منم برم این محصول یعنی زعفران رو بکارم”

همینجا خودم بهتون میگم صبر کنید!!!

جد و آباد من کشاورز هستن و من هم یک کشاورز زاده ام و الان هم خودم کشاورز زعفران ام. با پوست و گوشت و استخونم می فهمم که کشاورزی توی ایران بر اساس تجربه من هر مدل محصول و هر مدل کالایی رو تولیدش کنی، سود واقعی به جیب کشاورزش نمی ره.

ولی به یک جمله دیگه هم به شدت اعتقاد دارم به شدت “پولی که از کشاورزی می یاد درسته کمه، اما برکت اش زیاده ”

پس به هوش باشید، از خوندن این مقاله زعفروش و حرف های من، رویایی به نام سود باد آورده قرار نیست محقق بشه و قرار نیست با کاشت زعفران با کله برید توی عسل، چون سیستم از بالا این اجازه رو بهتون نمی ده و این تجربه منه شاید اشتباه باشه، شاید درست. به عنوان یک تجربه نیم نگاهی بهش داشته باشید که از تصمیمات عجولانه جلوگیری بشه.

به پایان این مقاله از سایت زعفروش رسیدیم، دوست دارم نظرات شما رو پایین همین مقاله در بخش کامنت ها بخونم، و با دیدگاه شما ها رو هم آشنا بشم، اخه توی هر مغزی یه فکری هست و یک زاویه دید متفاوت. مشتاق خوندن نظرات تون هستم.

آیا این صفحه برای شما مفید بود؟

امتیاز 3.20 از 10 رای

3 دیدگاه برای این مقاله

میهمان

فهیمه

5:41 ب.ظ در ژانویه 23, 2023

خانم درویشی ممنون از اطلاعات خوبتون

میهمان

فاطمه درویشی ایوری

6:48 ب.ظ در ژانویه 24, 2023

پاسخ من به فهیمه

سلام فهیمه جان خوشحالم برات مفید بوده

میهمان

09164950580

6:52 ب.ظ در فوریه 24, 2023

ممنون از اصلا خوبی در اختیارمون میذارید🤏🥰

میهمان

214296205164

10:02 ب.ظ در سپتامبر 8, 2023

کمی از دلایل رو اطلاع داشتم ولی تعدادی دیگر برایم جالب بود

نظرتان را بنویسید