دسترسی به دوره مهندس مالکی کلیک کنید

دسته بندی: پژوهش درباره زعفران
زعفران شکسته چیست و چه خواصی دارد؟

منتشر شده توسط فاطمه درویشی ایوری در ژوئن 29, 2022

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

خب خب خب، امروز رسیدمی به یه دونه دیگه از سری مقالات آموزشی زعفران: زعفران شکسته چیست؟ برای پاسخ به این سوال در ابتدا باید با زعفران آشنا شیم. زعفران گرون‌ قیمت‌ترین ادویه جهانه با خواص بسیار زیادی داره که در مقالات  منظم شدن پریودی خانم ها و رشد و تقویت مو و تاثیرات مفیدش بر مغز و اثرش بر دیابت و اثراتش بر لاغری و تناسب اندام و خواص چای زعفران به اون ها مفصل پرداختیم. محل کاشت زعفران ایران، مصر، اسپانیا، ایتالیا، ترکیه، سوئیس و پاکستان هستش و یکی ازمهمترین منابع صادراتش هم ایرانه و ان شالله به زودی زعفروش. به طوری که سالانه بیش از ۷۵ درصد زعفران تولید شده توی کشور به خارج از ایران صادر میشه و این یعنی۹۰ درصد زعفران جهان رو ایران تولید می‌کنه!!!!!!

تاریخچه زعفران:

در زمان‌های قدیم به زعفران خون هرکول می گفتن و در مراسمات بخور به عنوان یه طلسم محافظتی استفاده می شد. با مطالعه درباره‌ی تاریخچه زعفران تو منطقه‌ی مدیترانه، می‌تونیم بفهمیم که این ادویه با قدرت باروری، حساسیت‌های سایکیک و قدرت جنسی همراه بوده و همچنین توی عهد عتیق، کتب دینی یهودیا، زعفران در کنار مُر حجازی، آلوئه، کالاموس و دارچین یکی از با ارزش‌ترین و بهترین ادویه‌جات به شمار می ره. جالبه که بدونید در زمان روم باستان، از این گیاه برای التیام زخم و تسکین مشکلات دستگاه تنفسی فوقانی استفاده می شده و این کاربرد رو امروز هم زعفران امروز هم داره؛ حالا چه به صورت پوشال باشه، چه ریشه و یا زعفران شکسته.

سابقه کشت زعفران در ایران به کی برمی گرده؟ آفرین. به عهد باستان و جالبه بدونید از ایران به یونان و روم هم رفته. اینطور می گن که در دوره ساسانیان زعفران توی قم رایج شد، و در دوره اسلامی بردنش به کشورهای عربی و اونا هم با طریقه کاشت زعفران آشنا شدن. (اگه می خواین بیشتر راجع به تاریخچه زعفران بدونین روی از این مقاله بازدید کنید: تاریخچه کاشت و صادرات زعفران)

همچنین کلاله‌ی خشک‌شده زعفران در تولید لوازم آرایشی، داروسازی و صنایع رنگ‌رزی پارچه و منسوجات و همین‌طور در پخت و پز اهمیت زیادی داره و ما توی زعفروش راجع به همه ی این موارد مقاله داریم و می تونید بهشون رجوع کنید.

خب با این مقدمه راجع به تاریخچه زعفران می تونیم الان بریم سراغ داستان زعفران شکسته. ببینیم چی هست و به چه کار می آد و فرقش با زعفران چیه.

خرید زعفران نرمه

زعفران شکسته

وقتی که کلاله‌های زعفران از گل اون جدا میشن و بعد خشکشون می کنن، پیش میاد که حین جابه‌‌‌جایی بعضی از کلاله‌های درشت، خرد و ریز ریز بشن.، به زعفران‌ خرد شده، زعفران شکسته یا زعفران نرمه می گن. (اسم قشنگیه نه؟ زعفران نرمه 😊زعفران شکسته یا زعفران نرمه مثل انواع زعفران‌ دقیقا همان رنگ، بو و عطر خاص خودش رو داره وفقط شکل ظاهریشه که اون از بقیه زعفران ها جدا می کنه.

کیفیت و رنگ‌دهی زعفران شکسته در حد زعفران سرگله، اما ظاهر شکسته و متفاوت اون باعث شده که قیمت پایین‌تری نسبت به دیگر انواع زعفران داشته باشه. به دلیل همین قیمت مناسب، زعفران شکسته بیشتر در رستوران‌ها، کترینگ‌ها، آشپزخانه‌ها، اغذیه فروش‌ها، منازل، کارگاه‌های شیرینی‌پزی و… مورد استفاده قرار می گیره.

 از زعفران شکسته می تونید به عنوان چاشنی در انواع غذاها بهره ببرید و رنگ انواع خورشت‌ها و دسر‌ها رو با این نوع زعفران دلچسب‌تر کنید. همینطور می تونید انواع دمنوش‌های گیاهی و سنتی رو با استفاده از این نوع زعفران تهیه کنید و بزنید بر بدن.  

البته یه نکته ا یهم راجع به تقلب در زعفران شکسته بگیم. امروزه توی بازار فروش زعفران متاسفانه بسیار کلاهبرداری و تقلب صورت می‌گیره و به دلیل شکل ظاهری زعفران شکسته امکان تقلب توش به راحتی وجود داره. حتی گاهی دیده می شه که با رنگ کردن یا خشک کردن گیاه دیگه ای به جای زعفران آن را با قیمت‌های بالا به مردم قالب می کنن. پیشنهاد ما به شما اینهکه اگر می‌خواهید زعفران شکسته بخرید حتما سراغ یه فروشگاه معتبر و افراد قابل اعتماد برید. سایت زعفروش افتخار اینو داره که با تضمین کیفیت محصولاتش، خرید زعفران امن و آسوده‌ای رو برای شما عزیزان به ارمغان بیاره.

خواص شگفت‌انگیز زعفران شکسته:

از زمان‌های قدیم تو علم پزشکی از این گیاه به دلیل داشتن خواص دارویی و درمانی فراوان استفاده می شده. در ادامه می خوایم چند مورد از خواص مهم زعفران نرمه یا شکسته رو معرفی کنیم:

خاصیت ضد افسردگی:

مصرف این گیاه در پیشگیری از بروز افسردگی موثره. بر اساس تحقیقاتی که پژوهشگرای حوزه کشاورزی انجام دادن، زعفران خرد شده دارای خواص ضد افسردگیه و این در حالیهکه در طب سنتی به این ادویه خواص فرح بخشی و خنده آوری هم نسبت دادن.

خاصیت ضد سرطانی:

زعفران نرمه به عنوان يک داروی ضد تومور و جمع كننده راديكالهای آزاد عمل می‌كنه. اوه اوه! سخت شد هان؟ اوکی. آسون تر می گیم. این گیاه از توالی‌های ژنی سرطان زا جلوگیری می‌كنه و در ترمیم مولكول‌های دی ان ای آسیب دیده هم تاثیر خیلی خیلی خیلی بسزایی داره.

خاصیت بهبود بینایی:

زعفران شکسته همچنین در تنظیم کارکرد سلولهای بینایی موثرهو سلولهای بینایی راودر مقابل آسیب‌ها محافظت می کنه و از پیشرفت بیماریهای چشم جلوگیری می کنه و باعث احیای سلولهای آسیب دیده چشم می شه. هیمنطور در درمان اختلالات بینایی که در سنین سالخوردگی ایجاد میشه هم تاثیر بسزایی داره و بنابراین پیشنهاد می کنیم که اگر عزیز سالخورده تو خونه دارید، از خرید زعفران شکسته اصلا غافل نشید.

خاصیت درمان مشکلات پوستی:

از این گیاه برای درمان نارسایی‌های پوستی و درمان آکنه و… استفاده می‌شه. از زعفران شکسته در تهیه انواع ماسک و محصولات بهداشتی می شه استفاده کرد و خیلی هم پرکاربرده.

از خواص زعفران همینطور می تونیم به تقویت سیستم ایمنی بدن، درمان کبد چرب و تقویت قوای جنسی با زعفران هم اشاره کنیم. البته با توجه به اینکه این گیاه از خواص بسیار بالایی برخورداره، نباید به این نکته بی توجه باشید که مصرف بی‌رویه زعفران می تونه مضر باشه و باعث استفراغ، کاهش ضربان قلب، خون ریزی از بینی، سرگیجه، زردی پوست، بی حالی و عوارض خطرناک دیگه ای بشه.

قیمت زعفران شکسته

روش‌های تشخیص زعفران اصل:

برای خریداران زعفران یکی از سخت‌ترین کارها تشخیص زعفران اصل از تقلبی هستش. چونکه سودجویان و دلالان در زمینه تقلب بسیار حرفه‌ای عمل می کنن و حتی گاهی اوقات خودشون رو جای کشاورز بینوا هم معرفی می کنن. روش‌های مختلفی برای تشخیص اصل بودن زعفران وجود داره که خیلیاشو ما مفصل قبل از این توضیح دادیم و اینجا هم به بعضی هاش می پردازیم:

 چشیدن زعفران:

یکی از راه‌‌های تشخیص زعفران شکسته اصل چشیدن اونه. زعفران اصل مزه‌ی تلخی داره و نباید مزه‌ای غیر از این داشته باشه یعنی مثلا مزه شیرین بده. در صورت داشتن مزه‌ی شیرین قطعا بهشمواد قندی مثل آب قند زدن برا اینکه وزنشو سنگین کنن. پس به این مورد هم حتما توجه داشته باشید.

سرشاخه‌های رشته زعفران:

رشته‌های زعفران اصل شیپوری شکل هستن که یکی از مهمترین موارد تشخیص زعفران اصل به شمار می ره و با کمی دقت میشه به راحتی تشخیصش داد.

تشخیص از روی رنگ زعفران:

زعفران اصل رنگ روشنی نداره و بیشتر به رنگ تیره است؛ بسیاری از افراد در مواجه با رنگ تیره زعفران گمان می کنن که این زعفران کهنه است و یا مرغوب نیست در صورتی که زعفران اصل به رنگ زرشکی تیره هست و اگر به عکس و فیلمایی که ما تو پیج اینستاگرام زعفروش می ذاریم یه نگاهی بندازید می بیند.

جایگزین گلرنگ به جای زعفران:

یکی از گیاهانی که در تقلب برای فروش زعفران به شدت از اون استفاده می‌شه گیاه گلرنگه و برای فردی که هیچ اطلاعاتی در این زمینه ندارن نکته بسیار مهم اینه که تفاوت‌های گلرنگ با زعفران رو متوجه باشن. افراد سودجو گلرنگ رو رنگ می کنن و با زعفران قاطی می کنن تا وزنشو بالا ببرن. گلرنگ عطر و طعم زعفران اصل رو نداره و همچنین ساختارش کاملاااااااااااا متفاوت با زعفرانه. پس با کمی دقت می تونید اون رو به خوبی تشخیص بدید.

عطر زعفران اصل:

زعفران اصل تازه چیده شده بوی بسیار تندی داره و به محض اینکه در اونو باز کنید آخ نگم براتون! که فضای محیط رو از عطر خودش پر می کنه. توجه داشته باشید که زعفرانی که چند سال از چیدن اون گذشته باشد عطر و بوی خیلی ضعیفی داره و به راحتی نمی تونه تواند فضا رو معطر کنه.

سرعت رنگ دهی زعفران:

زعفران اصل سرعت رنگ‌دهی بسیار پایینی داره و این فاکتور یکی از عوامل مهم در تشخیص زعفران اصه. اگر در حین دم کردن زعفران متوجه شدید که در چندثانیه رنگ داد، باید بدونید که زعفران شما تقلبیه.

چربی زعفران:

میزان چربی رشته‌های زعفران فاکتور مهمی برای اصل یا تقلبی بودن آن محسوب میشه. کافیه رشته‌های زعفران رو بین کاغذ کاهی و یا روزنامه قرار بدید. اگر روی کاغد روغن و چربی مشاهده کردید، زعفران تقلبیه اما اگر زعفران پودر شد زعفران اصل می‌باشد.

سخن پایانی و توصیه زعفروش:

باتوجه به قیمت بالای زعفران و اهمیت زیادی که در زمینه‌های مختلف داره، باید در نظر داشته باشید که چه نوع زعفرانی رو در چه زمانی و از چه منبع معتبر و قابل اعتماد تهیه کنید. تیم زعفروش مفتخره که در قبال اطمینان شما عزیزان، بالاترین کیفیت این طلای سرخ را برای شما به ارمغان بیاره و خیالتون رو از بابت تمامی محصولات تقلبی راحت کنه. برای مسئله قیمت بالا، هم می تونید به راحتی با خرید زعفران پوشال کشاورز یا همین زعفران شکسته ای که اینجا توضیحش دادیم خرید به صرفه ای داشته باشید. به عنوان آخرین نکته فراموش نکنید که قیمت زعفران شکسته بالاترین مزیت اون محسوب می شه.

آیا این صفحه برای شما مفید بود؟

امتیاز 5.00 از 3 رای

0 دیدگاه برای این مقاله

دیدگاهی وجود ندارد
نظرتان را بنویسید