دسترسی به دوره مهندس مالکی کلیک کنید

دسته بندی: شناخت زعفران
مقدار مصرف مجاز زعفران

منتشر شده توسط فاطمه درویشی ایوری در آگوست 3, 2022

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

مقدار مجاز مصرف زعفران چقدر هست ؟ از چند گرم به بالا مصرف زعفران خطرناک هست؟ خط قرمز مصرف زعفران برای یک شخص کجاست؟

اول بزارید یک داستان بهتون بگم. نمی دونم داستان زن همسایه مون رو قبلا بهتون توی سایت زعفروش گفته بودم یا اینکه توی پیج اینستاگرام زعفروش برای فالور ها تعریف کرده بودم؟ ولی چون اینجا جاش هست دوباره اون داستان رو می خوام تعریف اش کنم.

داستان زن همسایه در استفاده زیاد از زعفران

یک روز هراسان زن همسایه مون اومد توی خونه مون، (اون زمان ها من راهنمایی بودم) گفت من خونه نبودم بچم زعفران هایی که دم کرده بودم توی شیشه ریخته بودم رو فکر کرده شربت زعفران هست و همه رو سر کشیده!!!!!!!! یا خداااااااااااااااااااااا یک شیشه نوشابه کوچیک که زعفران دم کرده داشته رو بچه سر کشیده؟؟ (اون زمان ها کرونا نبود بچه ها می رفتن مدرسه، و بعد مدرسه احتمالا بچه تشنه اش بوده و سر کشیده)

اومده بود خونه ما کمک بگیره از مامانم،

اون جور که خانم همسایه تعریف می کرد گلوش خارش گرفته، پوست صورت اش زرد شده و انگار یکم هم صداش گرفته یا اینکه صداش در نمی یومده و حالت استفراغ داشته. حال بچه یکی دو ساعت بعدش خوب شده، ولی از همون بازه راهنمایی ام تا زمانی که زعفروش رو راه انداختم توی ذهنم این داستان بود. که مصرف زیاد زعفران خطرناکه و ممکنه عوارض خیلی بدی داشته باشه.

هیچ وقت نفهمیدم خانم همسایه ما چقدر زعفران دم کرده بوده ؟ و اون بچه دقیقا چه میزان زعفران خالص رو سر کشیده ؟ و حتی برام جالب بود این بچه چرا اینقدر گیج بوده نفهمیده این شربت نیست ! حداقل شیرین نبوده که ؟ و هر وقت می بینم اون بچه همسایه مون رو با خودم فکر می کنم که این آدم دهان اش طعم ها رو تشخیص نمی ده😂 با اینکه کلی چیز از اون داستان یادم نیست ولی برام سوال بود چقدر زعفران در روز آدم بخوره خطرناک میشه؟ و سوالم خیلی جدی و مهم بود برای همین خیلی وقته دنبال جواب اش توی منابع مختلف می گردم.

بالاترین دوز زعفران بدون هیچ خطری

یک بار برای همیشه، بیایم استانه سمی بودن و خطرات زعفران رو بگیم و دیگه برای همیشه این موضوع رو ببندیم.

از زمانی که زعفروش رو راه انداختم، با اون پیشینه داستان دوران راهنمایی ام و پسر همسایه مون، بار ها و بار ها درباره این موضوع که بالاترین دوزی که میشه زعفران رو استفاده کرد بدون اینکه هیچ عوارضی داشته باشه چیه؟ تحقیق کردم.

پژوهش های اخیر رو خوندم و مقالات ایرانی و خارجی که پژوهشگر ها روشون تحقیق کرده بودن ولی به یک جواب مشخص و واضح نرسیده بودم.

تا اینکه من پام رو گذاشتم بیرون از فضای اینترنت و اینستاگرام و یکسری جلسات و دیدار های حضوری رو با یکسری گنجینه نفهته صنعت زعفران شروع کردم که دیدید پست های مختلف اش رو توی اینستاگرام زعفروش گذاشتم.

برای این سوالم که مضرات مصرف زیاد زعفران چی هست ؟ و چه گروه هایی براشون پر خطر هست رو در یه مقاله دیگه قبلا بهتون گفته بودم اینجا برای یه شخص سالم می گم. که تا چه میزان زعفران مصرف کردن مشکلی نداره ؟ و از چقدرش بیشتر مضر هست رو یک نفر بین اینهمه آدم بهم جواب درست و اصولی داد و اون هم دکتر محمد رضا بهنیا بود.

دکتر بهنیا رو به شدت دوست دارم، یه دلسوز واقعی صنعت زعفران و یک پژوهشگر

لب کلام، جان کلام وکل حرف رو دکتر بهینیا به طور جامع بهم جواب دادن، ولی برای اینکه شما روند به جواب رسیدن من رو بدونید من از اول شروع می کنم که به چه جواب هایی رسیدم و در آخر مقاله می رم سراغ جان کلام و مخلص کلام که دکتر محمد رضا بهنیا بهترین جواب و پاسخ رو بهش دادن. پس اگر آماده هستید بریم ببینیم فاطمه درویشی اول به چه جوابی رسید و در آخر که دکتر بهنیا رو کشف کرد به چه جوابی براش رسید.

مقدار مجاز مصرف زعفران

مقدار مجاز مصرف زعفران ، به نظر شما مقدار مجازی که هر نفر در یک روز می تونه زعفران مصرف کنه چقدر هست؟ حدس بزنید.

امار های زیادی در سراسر اینترنت بود اما این تحقیق علمی رو نگاه کنید داره میگه مقدار مصرف مجاز برای زعفران در روز و در ماه و در سال تقربیا چقدر باید باشه؟

یک دکتر هندی به نام دکتر دیپیکا آگرووال که بیش از دو دهه تجربه بالینی داره ، و یکی از معتمدترین متخصصان زنان و زایمان در Gurgaon است. و به خاطر همکاری در زمینه زنان و زایمان در سطح بین المللی شناخته شده و عضو کالج سلطنتی زنان و زایمان لندن هست یک مقاله نوشته بود و گفته بود:

1.5 گرم در روز زعفران خالص مصرف کنی اوکی هست بیش تر از 5 گرم باشه خاصیت سمی خواهد داشت و مخصوصا برای خانم باردار این دوز زعفران باعث سقط جنین میشه. مقاله ای که ایشون درباره زعفران و اثرات اش بر زنان باردار نوشته بودن رو می تونید اینجا بخونید.

دکتر دیپکاآگرووال

(اگر یادتون باشه در مقاله سقط جنین با زعفران زعفروش هم درباره این خانم دکتر حرف زده بودم)

این نظر اون خانم دکتر و تحقیقات علمی بود که قبلا بهشون برخورده بودم. الان نوبت حرف کیه ؟ حرف دکتر بهنیا بریم ببینیم دکتر نظرش چیه ؟

شایعه سمیت زعفران به خاطر اشتباه یک دانشمند در سال 1987

یک دانشمند آلمانی به نام E.Commission (ای ، کمیشن ) در سال 1987 یک اشتباه بزرگی رو مرتکب اش میشه، چی بوده اشتباه اش ؟ گیاه زعفران ( همین زعفران زراعی ما همون که ازش زعفران به دست می یاد و ما می خوریم اش ) زعفران رو با گل حسرت که بسیاری شبیه زعفران هست اشتباه میگیره. یعنی چی ؟

زعفران زراعی که بهش crocus sativus L می گند رو با گیاهی به نام گل حسرت یا سورنجان که به زبان انگلیسی بهش meadow saffron یا زعفران چمنی میگند و به اسم علمی colchicum autumnale که یک گیاه به شدت سمی هست، یکی می دونه و همین باعث میشه که سال های سال مردم از زعفران بترسند و در خوردن و خرید کردن اش محتاطانه عمل کنند.

منبع : buchnicek, J (1950 ) . pharm acta helv.25:389-401

دکتر بهنیا میگه: شاید دلیلی که این اشتباه رخ داده به خاطر این هست که گل زعفران زراعتی یا گل سورنجان همزمان گل می ده و این اشتباه بین این دو گل، اون دانشمند رو درباره سمیت زعفران به خطا انداخته و باعث شده که ما بپذیریم که زعفران سمی هست.

پارسال هم یکی از مشتریان زعفروش من به نام آقای دروس از سیستان و بلوچستان، دقیقا عکس های گل های شبیه به زعفران ارسال کرد و پیازچه هاش هم خیلی شبیه به خود زعفران بود و پرسیده بود این گیاه چی هست ؟ متوجه بودم گونه ای وحشی از زعفران هست ولی خودم هم نمی دونستم که زعفران چمنی بهش میگند و سمی هست .

موقع نوشتن این مقاله یادم اومد از اون مشتری و اتفاقا رفتم و با کلی سختی عکس هایی که برای من ارسال کرده بود رو پیدا کردم و اینجا بهتون نشون می دم که شما هم بهتر بشناسید اش.

زعفران نه تنها سمی نیست بلکه

دکتر عبدالله اف دانشمند آذربایجانی مقیم در مکزیک میگه : ضمن مطالعات من در زمینه بطلان سمیت زعفران، اعلام می دارم که نه تنها زعفران سمی نیست!!! بلکه مصرف 0.5 تا 0.1 گرم به ازای هر کیلو گرم وزن بدن در مورد موش ها هیچ گونه سمیتی ایجاد نمی کنه.

یعنی چی تا همینجا ، بزار من بر اساس ذهن خودم تحلیل کنم، یعنی اگه من فاطمه درویشی 46 کیلو باشم اونوقت به ازای هر یک کیلو وزن بدنم می تونم 0.1 گرم – 0.5 گرم زعفران مصرف کنم و هیچ سمیتی هم برام وجود نداره . یعنی فاطمه 46 کیلو می تونه 4.6 گرم زعفران تا 23 گرم مصرف کنه و هیچ علائم سمی نداشته باشه ؟ خوب سوالم اینجا ایجاد میشه در روز چقدر ؟ به یکباره اگه بخوره چی ؟

قبل از اینکه جواب اش رو بدم، حواسمون باشه مثل من شما خطا نکنید، چوت عبدالله اف میگه برای موش ها سمی نبوده نمیگه برای انسان پس توی مثال من، در واقع من خودم رو گذاشتم جای موش آزمایشگاهی دکتر عبدالله اف و شاید این میزان برای انسان متغییر باشه. و اما سوال اصلی مون برای یک انسان چه دوزی سمی و چه دوزی بدون خطر هست؟

اینجا دکتر بهنیا در جواب میگه: خوردن 1-1.5 گرم زعفران در روز کاملا بی خطر هست و مصرف 10 گرم زعفران در روز برای سقط جنین هست و دوز کشنده یا LD50 را 20 گرم زعفران در روز کشنده است.

تجربه شخصی دکتر بهنیا 500 میلی گرم زعفران هر روز

دکتر بهنیا خودشون درگیر بیماری بزرگ شدن پروستات و دیابت بودن و درباره خودشون هم تجربه شون رو بشنویم. دکتر به روزنامه اطلاعات سال 1390 یه نامه طور می نویسه و این گونه توش تجربه خودش رو به محققین و پژوهشگران صنعت زعفران اعلام می کنه:

اینجانب که سالهاست، به بیماری پروستات و نیز دیابت مبتلا می باشم، و شب خیزی دارم. بیش از دو ماه هر شب موقع خواب یا یکی دو ساعت جلوتر یک یا دو لیوان چای زعفران می آشامیدم. توضیح اینکه 500 میلی گرم زعفران را هر شب در 400 میلی لیتر آب جوش برای مدت 20 دقیقه، در قوری بر فراز کتری که آب آن جوش می خورد، دم می کردم. گاهی هر دو لیوان را شخصا و گاهی همسرم در خوردن یک لیوان با من شریک می شد و در این مدت دریافتم که اولا شب خیزی من به 1-2 بار در شب تقلیل یافته و از آن مهمتر خوابی یک پارچه داشتم که مجموعا می تواند دلالت بر بهبود پروستات و اضطراب داشته باشد.

البته این آزمایش باید توسط 40-50 نفر آزمایش شود تا نتایج آن قابلیت توصیه کردن داشته باشد، بنابراین مصرف روزانه 500 میلی گرم زعفران در طی دو ماه برای اینجانب هیچ گونه علایم و عوارضی نداشته است. ( توی پرانتز بگم، در مقاله زعفران برای دیابت یه نسخه هندی هم من اونجا براتون گذاشتم اگه یادتون باشه فقط هندی ها ناشتا می خوردن دکتر بهینیا شب ها بدون روغن و با آب جوش داره زعفران رو مصرف می کنه)

جالب بود برای شما هم ؟ برای من وقتی که حرف های دکتر رو خوندم بسیار شیرین و باارزش و پر مغز اومد.

جمع بندی و توصیه زعفروش

قبل از اینکه حرف های دکتر بهینا رو بشنوم، و بخونم خودم کلی مطلب در همین مقاله نوشته بودم که همه اونها رو پاک کردم دیدم حرف جامع و کامل رو داره دکتر می گه چرا من بیام و زیاده گویی کنم ؟ چرا بیایم و از خیلی چیز های دیگه که هنوز معلوم نشده حرف بزنیم و مخاطب زعفروشی مون رو هی بندازیم توی دو دلی و شک و تردید و بگیم حواستون باشه مصرف زیاد زعفران عوارض داره، خطر ناکه.

دکتر لپ کلام رو برای همه ما مشخص کردند.

خوردن 1-1.5 گرم زعفران در روز کاملا بی خطر هست و مصرف 10 گرم زعفران در روز برای سقط جنین هست و دوز کشنده یا LD50 را 20 گرم زعفران در روز کشنده است.

آیا این صفحه برای شما مفید بود؟

امتیاز 3.72 از 18 رای

2 دیدگاه برای این مقاله

میهمان

مهدیه غیبی

10:31 ق.ظ در آوریل 16, 2023

عالیه واقعا

میهمان

214296205164

12:49 ب.ظ در سپتامبر 11, 2023

جالب بود مقاله و مفید

نظرتان را بنویسید