دسترسی به دوره مهندس مالکی کلیک کنید

دسته بندی: آموزش کشت زعفران
هزینه و درآمد کاشت زعفران سال 1402

منتشر شده توسط فاطمه درویشی ایوری در ژوئن 14, 2022

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

می دونم که علاقه مند به کاشت زعفران هستی و حداقل چند باری توی کاغذ یا توی ذهنت اومده که کاشت زعفران هم جالبه برم ببینم چیا می خواد ؟ چطوری میشه بکارم اش ؟ هزینه های کاشت زعفران چقدره ؟ درآمد کاشت زعفران چنده ؟ می صرفه ؟ خوبه زمین ام رو بدم زیر کشت زعفران ؟ و هزار تا سوال و اما و باید و کاش و … که احتمالا توی ذهنت چرخیده.

خوشبختم که الان توی این صفحه از سایت زعفروشی و من شدم میزبان تو. به احتمال فراوان هم ما رو نمی شناسی نکنه اینقدر سرچ زده باشی درباره زعفران که به مقالات مهم ما توی زعفروش رسیده باشی و شناختی از من و زعفروشی ها داشته باشی، به هر حال هر کدام که هستی به زعفروش خوش اومدی و قدمت روی چشم.

رسم میزبان و مهمانی ما توی زعفروش میگه کاری کنیم که مهمان مون نمک گیر بشه و تا باشه خاطرات خوشی از ما داشته باشه. قراره منم با دادن اطلاعات فوق العاده ای راجع به هزینه و درآمد کاشت زعفران که صادقانه جایی بیان نمیشه، کلی بهتون کمک کنم. خیلی از این نکات و اطلاعات رو بقیه توی دوره های پولی و یا ویدیو های آموزشی شون براتون گذاشتن اما من بهتون اینجا به صورت رایگان چندبرابرش رو می گم. چرا؟ چون من کشاورز زاده و بچه روستام و همچنان به روستایی بودنم افتخار می کنم هنوز به این باورم که در دادن اطلاعات باید کاملا دست و دل باز بود.

به نظرتون اول بریم سراغ هزینه کاشت زعفران یا درآمدش؟

قبل از صحبت راجع به هزینه کشت زعفران و وسود و منفعت و و درآمدش، بزار اول از این شروع کنم که کاشت زعفران کلا 3 مدل داره:

یک. کاشت زعفران در زمین کشاورزی ( که با گوشت و خون من در آمیخته است )

دو. کاشت زعفران گلخانه ای

سه. کاشت زعفران در منزل یا باغچه خونه و کاشت زعفران در گلدان یا سبد میوه

تو این مقاله، از اونجایی که طولانی میشه، نمی رسم هر سه مدل رو توضیح بدم. اما می تونید با مراجعه با مقالاتی قبلی راجع به درآمد کاشت زعفران گلخانه ای و درآمد کاشت زعفران در منزل از انواع هزینه ها و درآمد کاشت زعفران مطلع بشید. توی این مقاله فقط و فقط به درآمد کاشت زعرفان در زمین کشاورزی پرداختم.

درآمد کاشت زعفران

هزینه های کاشت زعفران در زمین کشاورزی 1401

جمع کل هزینه اشقیمت در سال 1401 هزینه های کشت یک هکتار زمین
رایگانرایگانزمین یک هکتار
رایگانرایگانآب زمین به حجم 5000 متر مکعب برای یک هکتار در سال
2 شیار عمیق میخواد
7 میلیون و 200 هزار
هر ساعت 180 هزارآماده سازی زمین با تراکتور و تسطیع
27 میلیون 30 تنخرید کود گاوی
3 میلیونکود اوره (150 کیلو) و گوگرد  و کود فسفر ( 200 کیلو)وسایل پوسوندن کود گاوی
7 میلیون و 200هر روز 300 هزارهزینه کارگری برای چیدن سنگ زمین، پوسوندن کود و پهن کردن کود در زمین و کرت بندی زمین
140 میلیون تومانهر کیلو 14 هزارخرید پیاز زعفران 10 تن
8.750 میلیون هر کارگر با نهار 350 هزار ( 25 کارگر)هزینه کارگری کاشتن زعفران
4 میلیون و 200 هزارهر ساعت 150 هزار هزینه سله شکنی در آخر شهریور اول مهر
2 میلیون 750 هزار – 2 میلیون و 200 هزار ( حواله جهاد )
1 میلیون و 300 ( اسید هیومیک + آهن)
کود فسفر بالا 250-200 کیلو
اسید هیومیک + آهن
هزینه کود هنگام ابیاری گل
سال اول هیچیهر کیلو گل 60 هزار(بستگی داره به فراورانی گل هر موقع گل زیاده این بیشتر میشه هر موقع گل کمتره نرخ اش کمتر میشه چون نیرو کار کم میشه )هزینه چیدن گل  
سال اول هیچیهر کیلو گل 60-80 هزار میشه (قیمت اش بر اساس منطقه فرق داره نیرو کار بیکار زیاد باشه قیمت کمه گل زیاد باشه نیرو کم قیمت می ره بالا)هزینه پاک کردن و تمیز کردن گل
5 میلیون و 500 هزارکود پتاس بالا و اسید هیومیکهزینه کود زاچ آب
7 میلیونکود های ریز مغذی + جلبک دریایی + آمینو اسید + کود پتاس بالا هزینه کود محلول پاشی
10 میلیونهر روز 300هزار ولی چون ساعتی میشههزینه کارگر برای 4 آبیاری – و 4 بار محلول پاشی
5 میلیون20 روز کارگری 250 هزارهزینه ویجین و موش و علف هرز و خرگوش و زدن خار زمین موقع چیدن گل اش

یعنی سر جمع هزینه های کاشت زعفران در سال اول حدود254میلیون تومن میشه. با این شرط که زمین و آب از خودتون داشته باشید.

حالا بریم سراغ درآمد حاصل از کاشت زعفران در زمین کشاورزی. اما قبلش ازتون می خوام که با توجه به درک خودتون یه حدس و گمان بزنید و بعد پایین رو بخونید. مقایسه ایده خودتون با ایده های من می تونه جالب باشه.

هزینه کاشت زعفران

درآمد کاشت زعفران در زمین کشاورزی 1401

با این طرح شما به طور متوسط در هر 1000 متر1 کیلو زعفران خشک خواهید داشت. یعنی زمین 7 ساله خواهد شد و الان که بکارید، یعنی تابستون 1402 و تابستون 1409 بکنید از زمین تون متوسط اوج برداشت یعنی سال سوم و چهارم و پنجم با متوسط کمترین میزان برداشت در سال اول، هر ساله متوسط توی این 7 سال 70 کیلو زعفران خشک خواهید داشت.

و درآمد کاشت زعفران شما با همین قیمت سال 1402 برای 1000 متر زمین زعفران (که یک کیلو به شما زعفران خشک تحویل می دهد) 60 میلیون تومان خواهد بود.

و خوبی زعفران این هست که شما در سال های بعدی نه هزینه کاشت دارید نه هزینه تراکتور و تسطیع و نه هزینه خرید پیاز زعفران. سال اول بالاترین هزینه رو دارید و از اون به بعد دیگه می افتید روی غلتک و هزینه هاتون کم میشه. ( به جز هزینه پاکگری و چیدن که واقعا در حجم زیاد هزینه های بسیار سنگینی خواهد داشت ).

و اما اما اما؟

در سال اول، یعنی همون سالی که کاشتید ( تابستون کاشتید و آبان ماه گل دارید)، سال استقرار پیاز زعفران در زمین کشاورزی هست. این یعنی چی؟ یعنی میزان گل دهی کمترین میزان در تمام سال هاست. در نتیجه، به نظر من منطقی ترین حالت اینه که شما به ازای هر 1000 متر زمین بین 8-10 کیلو گل تازه زعفران برداشت کنید.

راستی اگه برات جالبه که بدونی هر پیاز چقدر زعفران می ده رو این لینک کلیک کن: یک پیاز زعفران چند تا گل می ده؟

ولی سال دوم ( یک سال پیاز زعفران توی زمین تون بوده) برداشت گل جدی شروع میشه و درآمد کاشت زعفران بیشتره؛ چون 1 تن پیاز زعفران ریخته بودید و هر پیاز بزرگ 3 تا پیاز دختری تبدیل میشه و هر پیاز کوچیک خودش بزرگ شده و پیاز های متوسط هم حداقل 2 تا پیاز تبدیل شدن و با توجه به مرحله تغذیه و کوددهی که به پیاز زعفران داشتید میزان گلدهی تون به مراتب افزایش پیدا می کنه و هر ساله همین طوره تا سال پنجم .

کشاورز های سنتی و عموم کشاورز های ایران همون طور که می دونید برداشت شون کمتره یعنی 4.8 کیلو از یک هکتار به طور میانگین برداشت می کنند، چرا ؟

هشدار درآمد و هزینه های کاشت زعفران

توی بازار و واقعیت جامعه ما این میزان گل نه برداشت میشه و نه این میزان هزینه برای 1000 متر زمین اتفاق می افته. می دونید چرا ؟ چون همون طور که واقعیت آمار و ارقام مون در متوسط سطح کشت اعلام می کنه ما 4.8 کیلو زعفران خشک از یک هکتار برداشت می کنیم و از 1000 متر زمین 480 گرم .

دلیل اش چیه ؟ دلیل اش اینه که ما توی کشاورزی سنتی مون توی هر یک متر زمین زعفران حدودا 350-300 گرم زعفران می ریزیم نه 1 کیلو. پس میزان پیاز یک سوم هست و زمین رو تا 10 سال – 12 سال اصلا نمی کنند و از سال سوم گلدهی شون شروع میشه و سال اول و دوم برداشتی اصلا ندارند.

با اینکار عمر مزرعه زعفران رو بالاتر می برند یعنی تا 10-12 سال پیاز توی همون زمین می مونه. ولی از طرفی میزان برداشت کمتر هست.

بحث بعدی که مهمه بدونید محلول پاشی اتفاق نمی افته. توی کشاورزی سنتی ما تنها کودی که کشاورز می ده، کود سفیده که همون کود اوره یا کود نیتروژن بالاست. همین. حالا چرا این کود؟ چون جهاد کشاورزی ما این کود رو در اختیار کشاورز می ذاره؛ اون هم به این دلیل که ایران منبع این کود توی جهانه و یه جورایی مفته. برای همین جهاد در اختیار کشاورز های ما می زاره و کشاورز ما که طفلی از کود پتاس بالا و ریز مغذی و این حرف ها شناختی نداره، به همون اکتفا می کنه . من در یک مقاله ای جدا بحث تغذیه زمین زعفران رو بهتون میگم و اینکه چه کود هایی رو چه زمان هایی باید به زمین زعفران مون بدیم که میزان عملکرد مون بالاتر بره و سال به سال رشد داشته باشیم. بیشتر شدن درآمد کاشت زعفران تا حد خیلی زیادی به توجه به این مواردی که دارم ازش حرف می زنم بستگی داره.

و نکته مهم بعدی در کاهش عملکرد کشاورز های ما اینه کدام کشاورز ما 4 آب رو به موقع می ده ؟ بیشتر از دو آب می دن متوسط کشاورز های ما؟ زعفران گیاه کم آبی نیست چون زمستان بیدار هست و از طریق باران و برف آب اش تامین میشه! توهم داریم کم آبه ! آبیاری زعفران بنابراین بحث خیلی مهمیه.

نتیجه گیری: تئوری یا واقعیت درآمد و سود کاشت زعفران

خانم درویشی این عددهایی که توی سایت های دیگه نوشته میشه درباره درآمد کاشت زعفران راسته ؟ مثلا 30 کیلو در هکتار یعنی هر 1000 متر 3 کیلو !!!!!!!!!!

ببینید الان بزنید توی گوگل درامد حاصل از کاشت زعفران میگه آقای فلانی از شهرستان فلان رکورد … کیلو در یک هکتار رو زده . اون بنده خدا سال اوج گلدهی اش اونقدر برداشت کرده و اون ذهن مخاطب رو می بره به این سمت اوووووووووووووووهههه 30 کیلو در هکتار چه پولی میشه به جیب زد.

کسی دروغ نمیگه 30 کیلو نمیشه میشه ولی نه هر ساله . میانگین اون مزرعه در 7 سال کمتره. میانگین همون 10 کیلو در هکتار هست.

ولی کشاورز های مدرن و پیشرو زیادی هستن که عملکرد فوق العاده ای دارند. و حتی از میزان 1 کیلو در 1000 متر هم خیلی بیشتر برداشت می کنن و راست میگند فقط هم میزان توجه شون به مزرعه خیلی بالاست.

اگر هم آدمی نیستید که خیلی دل بدید به مزرعه و توجه زیادی قرار نیست بکنید میزان گلدهی تون به سمت کشاورز هایی که 4.8 کیلو در هکتار برداشت می کنند نزدیک تر میشه تا کشاورز های پیشرو که واقعا به مزرعه شون زیاد توجه می کنن و سر می زنند و پیاز ها رو در هر مرحله چک می کنن و با متخصصین تعذیه و زراعت مشورت می کنن میزان برداشت شون به بالاتر از 10 کیلو در هکتار خیلی نزدیک تر بشه و درآمد کاشت زعفران شون طبیعیتا خیلی بیشتر از شما.

آیا این صفحه برای شما مفید بود؟

امتیاز 3.71 از 55 رای

11 دیدگاه برای این مقاله

میهمان

حسین

9:10 ق.ظ در اکتبر 31, 2022

دمت گرم

میهمان

M.O

12:41 ق.ظ در ژانویه 12, 2023

به نام الله
سلام و عرض ادب خدمت خانم درویشی عزیز بسیار مطالب مفیدی بود خیلی لذت بردم واقعا خدا قوت

میهمان

فهیمه

5:27 ب.ظ در ژانویه 23, 2023

سلام و درود . ممنون از مطلب خوب تون . ما جنوب غرب زندگی میکنیم . اینجا هم قابل کشت هست یا باید گلخانه ای باشه ؟ آیا صرفه اقتصادی داره کشت گلخانه ای ؟

میهمان

فاطمه درویشی ایوری

6:48 ب.ظ در ژانویه 24, 2023

پاسخ من به فهیمه

سلام عزیزم جنوب غرب دقیقا بگو کدام استان و اب و هوای شهرتون توی تابستون و زمستون جطوره ؟

میهمان

آرزو چاوه

2:59 ب.ظ در فوریه 9, 2023

سلام خانم درویشی عزیز ممنونم بخاطره مطالب مفیدتون. آیا در آذربایجان غربی (بوکان) میشه کاشت زعفران پر سودی داشت؟؟؟

میهمان

09164950580

6:56 ب.ظ در فوریه 24, 2023

خدا قوت از مطالب مفید و عالی

میهمان

MJM

9:19 ب.ظ در مارس 17, 2023

بسیار عالی

میهمان

MJM

9:20 ب.ظ در مارس 17, 2023

توضیحات جامع و کامل

میهمان

989921255965

10:25 ق.ظ در آوریل 17, 2023

عالیه و دقیق

میهمان

مریم

7:47 ب.ظ در جولای 11, 2023

عجب استادی!…

میهمان

غلامحسین زارع

11:41 ق.ظ در آگوست 29, 2023

سلام لطفا اگه ممکنه شماره تلفن خود را بهم بدید

میهمان

نریمانی

9:22 ب.ظ در فوریه 15, 2024

مقاله مفیدی بود
تشکر میکنم

نظرتان را بنویسید