دسترسی به دوره مهندس مالکی کلیک کنید

دسته بندی: پژوهش درباره زعفران
کروسین زعفران

منتشر شده توسط فاطمه درویشی ایوری در آگوست 25, 2022

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

مگه میشه اسم زعفران باشه و کروسین نباشه؟ مثل این می مونه من فاطمه درویشی باشم ولی زن بودنم نباشه! ولا مگه میشه ؟ جزئی ازوجود و هویت آدمی هست. زعفران و کروسین هم مثل مثال من ان😁😅

از اون فرمول شیمیایی و بحث های علمی و شیمی پیچیده اینجا توی زعفروش خبری نیست! قراره بیام براتون به زبان ساده قابل فهم بگم کروسین چیه؟ و قول می دم اینقدر ساده و خوب بگم که کامل شما متوجه اش بشید.

  1. کروسین در بدن انسان چیکار می کنه؟
  2. رنگ کروسین چه رنگی هست؟
  3. کروسین، و بازی اقتصادی زعفران
  4. نحوه استخراج کروسین از زعفران

کروسین، عامل رنگ دهی زعفران

اگه همین جمله بالا ” کروسین عامل رنگ دهی زعفران ” توی ذهنتون بمونه یعنی کامل فهمیدید کروسین چیه. و ساده ترین تعریف میشه این

کروسین = عامل رنگ دهی زعفران، حالا علمی تر بخوام بگم، کروسین یکی از کاروتنوئید های موجود توی طبیعته، که خیلی آسون با آب حل میشه. به خاطر همین حلالیت اش در آب، باعث شده به عنوان رنگ دهنده در مواد غذایی دارویی ازش استفاده بشه.

کروسین، پارامتر تعیین کننده کیفیت زعفران

قدرت رنگ دهی (= کروسین) زعفران یکی از پارامتر های مهم تعیین کیفیت زعفران هست که در مقاله مصاحبه با خانم چوپانی مسئول آزمایشگاه کنترل کیفیت زعفران یادتون باشه کامل بهش پرداختیم. ( اگه مقاله رو نخوندی درجه بندی آزمایشگاه برای زعفران اصل از تقلبی روش کلیک کنید) که با اندازه گیری میزان ترکیبات رنگی موجود درطول موج 440 نانومتر تعیین میشه و از 220 تا 140 هم متغییر بود و همین عدد کروسین یکی از عامل های مهم درجه بندی زعفران بود.

کروسین زعفران چیست؟

کروسین در بدن انسان چیکار می کنه؟

کروسین ( عامل رنگ دهی زعفران ) در بدن انسان متابولیزه میشه و تبدیل میشه به کروستین🙄

دقت نکردید برای همین باید دوباره جمله رو بخونید و منم تکرارش می کنم، کروسین – کروستین ، یه ت بهش اضافه میشه. حالا همین ت که در زبان بهش اضافه میشه در واقعیت هزار تا کار انجام میشه یعنی چی ؟

کروستین، چندین ویژگی درمانی داره، آنتی اکسیدان قوی و عامل ضد التهاب در حیوانات آژمایشگاهی هست. از همین کروسین که موجوده توی زعفران به عنوان ترکیبات ضد سرطان استفاده میشه که از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کنه.

رنگ کروسین چه رنگی هست؟

حتی خود منم نمی دونستم باور کنید، تا اینکه توی این مقالات علمی و دانشگاهی بهش برخوردم. و متعجب شدم برای همین الان به عنوان سوال هوش می خوام از شما ها بپرسم

بنظرتون اینهمه توی مقاله گفتم عامل رنگ دهی زعفران = کروسین زعفران ، حالا این رنگه چه رنگی هست ؟ نارنجی ؟ زرد ؟ قرمز ؟ جیگیری ؟ توی ذهنت یکی اش رو انتخاب کن.

آفرین به کسایی که زرد رو انتخاب کردند، چون درست گفتن یادتونه توی مقاله تشخیص زعفران تقلبی در آب سرد گفتیم اگه زعفران اصل باشه توی آب سرد رنگ زرد رو کم کم پس می ده به آب؟ این رنگ زردی که کم کم داره توی آب حل میشه همون کروسین هست.

پیکروگروسین زعفران چیست؟

تا اینجا ما کروسین رو کامل با هم شناختیم، ولی یه اسم دیگه ای هم شبیه کروسین دور و بر زعفران به چشم می خوره که شبیه کروسین هست، بهش میگن پیکروکروسین.

پیکروکروسین چیه ؟ با بیوسنتزکروسین از زیزانتین تولید میشه و عامل تلخی زعفران هست. پس به زبان ساده قابل فهم پیکروکروسین میشه؟

عامل طعم تلخ زعفران = پیکروکروسین

و جالبه بدونیم هم من و هم شما، چون خودم هم نمی دونستم اش پیکروکروسین در اثر یه اتفاق به نام هیدرولیز آنزیمی به سافرانال تبدیل میشه.

کروسین، و بازی اقتصادی زعفران

و اینهمه ارزش افزوده و گرانی زعفران یکی اش بر می گرده به این ماده حیاتی کروسین. نمی دونم شنیدید یا نه، که ایران داره تلاش می کنه خودش کروسین زعفران رو بیاد و استخراج اش کنه، چرا ؟ چون ما زعفران رو داریم خام عین نفت مون به صورت فله ای می فروشیم به کشور های دیگه ( یه سری به مقاله صادرات عمده زعفران ایران به کدام کشور هاست؟ بزنید )

حالا اگه بتونیم ماده موثر های زعفران رو خودمون توی ایران استخراج کنیم، قیمت ها زمین تا آسمون فرق می کنه و ما تعیین کننده قیمت میشیم. یکی از این تلاش ها برای استخراج کروسین زعفران هست.

نحوه استخراج کروسین از زعفران

این سوال شما ها بود که پایین همین مقاله پرسیده بودید! راستش موقع نوشتن مقاله خودم اینجور سوالی برام پیش نیومد چون می دونستم که فرآیند های شیمیایی هست که رخ می ده و چون من قرار نیست شیمی دان بشم و شما ها رو هم توی زعفروش شیمی دان کنم ( با خنده ) برای همین این سوال برام موضوعیت نداشت! ولی وقتی پرسیدید رفتم و به جواب رسیدم

برای جدا سازی کروسین موجود در زعفران نیاز هست که زعفران رو با محلول هایی نظیر هیدروکسید پتاسیم یا حلال پخشی هایی نظیر استون مخلوط می کنند و جالبه اصلا به این راحتی ها هم نیست و توی این فرآیند ها یکی از مشکلاتی که براشون به وجود می یاد بعد از واکنش، جداسازی این حلال از خود کروسین هست! یعنی اول زعفران رو با یک حلال وارد واکنش می کنند و وقتی کروسین جدا میشه حالا مشکل این هست چطوری حلال رو از اون کروسین جدا کنند؟

و این وسط خلاقیت های جالبی رو توی تحقیقاتی که دیدم برخوردم، مثلا به خاطر چالش هایی که استون و هیدروکسید پتاسیم داشت و بعد از جدا سازی کروسین، به خاطر حلالیت این مواد بر کیفیت کروسین اثر گذار بود و اومده بودن یک روش استخراج جالبی با استفاده از CO2 استفاده کرده بودن که هم خصوصیات یک حالا مایع رو داشته باشه هم نفوذ پذیری که گاز رو داره که با این روند بتونه هم کروسین رو جدا کنه از خود زعفران و بعد به خاطر خصوصیات گازی اش بتونه تحت دما و فشار خاصی و تغییرات دما و فشار کروسین جدا سازی شده رو از خود اون حلال مایع بیرون بیاره .

و نتیجه کلی که بهتون بگم، اگه به همین راحتی بود که بشه کروسین و پیکروکروسین و سافرانال رو از ترکیبات زعفران جدا سازی کرد که ما اینفدر زعفران مون رو خام فروشی نمی کردیم !و با این قیمت بسیااار پایین هم نمی دادیم. پس مطمئن باشید که کار ساده ای نیست! اما صد هزار در صد شدنی هست.

آیا این صفحه برای شما مفید بود؟

امتیاز 4.14 از 35 رای

12 دیدگاه برای این مقاله

میهمان

989365527613

12:59 ب.ظ در فوریه 25, 2023

بله خیلی مفید بود ممنونم از اطلاعاتتون

میهمان

معصومه سلطانی

7:53 ب.ظ در فوریه 25, 2023

موفق باشید

میهمان

معصومه سلطانی

7:53 ب.ظ در فوریه 25, 2023

سلامت باشید

میهمان

284485970761

8:07 ب.ظ در فوریه 25, 2023

اطلاعات عالی وبه روز👏🏻👏🏻👏🏻

میهمان

989115087515

9:35 ب.ظ در فوریه 25, 2023

ممنونم
خیلی جالب و مفید بود
ازهمه اش عکس گرفتم ،تا این مطالب رو داشته باشم
ممنون از تلاشتون
موفق باشید

میهمان

196576017021

11:37 ب.ظ در فوریه 25, 2023

موفق باشید

میهمان

554015251829

9:31 ق.ظ در فوریه 26, 2023

واقعا عالی
در مورد زعفران چیزهای جالبی رو دارم یاد میگیرم👏

میهمان

Hasti Mahini

11:09 ق.ظ در فوریه 26, 2023

🌺🌺

میهمان

453069831296

1:06 ب.ظ در فوریه 26, 2023

عالی بود.ممنون از اطلاعات خوبی که دراختیارمون قرار دادید.🙏🌹

میهمان

453069831296

1:10 ب.ظ در فوریه 26, 2023

عالی بود.ممنون که اطلاعاتمون رو در مورد این طلای سرخ بالا بردید.🙏🌹

میهمان

محمد زهبری

9:30 ق.ظ در آوریل 11, 2023

Ok

میهمان

445382170913

9:20 ق.ظ در آوریل 17, 2023

واقعا عالی و مفید بود

نظرتان را بنویسید